Dziś zaprezentowany zostanie projekt stworzenia cyfrowego archiwum polskiego kina. Klasyczne filmy odzyskują dawną ostrość i głębię obrazu, barwę i pierwotny dźwięk. Do tej pory takiej renowacji poddano „Sanatorium pod klepsydrą”, „Matkę Joannę od Aniołów” i „Pociąg”. Czas powoduje, że kopie filmów niszczeją. Podczas przeglądów w kinach obraz trzęsie się i migocze. Na ekranie widoczne są uszkodzenia taśmy. Poza tym coraz więcej telewidzów dysponuje najnowszym sprzętem. Oczekują oni klasyki w najwyższej jakości.
– Stąd idea cyfryzacji – powiedział „Rz” Grzegorz Molewski, twórca telewizji Kino Polska i pomysłodawca projektu. – Przeciętnie film ma około 100 tysięcy klatek. Teraz każda jest obrabiana automatycznie, a jeśli okazuje się to niemożliwe – ręcznie.
Proces cyfryzacji nie ma charakteru czysto technicznego, ale również twórczy. Nie chodzi tylko o stabilizację obrazu, oczyszczenie go z mechanicznych uszkodzeń i automatyczne skontrastowanie czerni i bieli. – Zabieg zawsze nadzoruje ktoś z twórców – podkreśla Molewski. – Jako pierwszy procesowi cyfryzacji poddaliśmy film „Pociąg”. Czuwał nad tym operator Jan Laskowski. Efekt przerósł nasze oczekiwania. Pokaz odbył się podczas Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni i nagle okazało się, że obraz, który liczy 50 lat, ma jakość podobną do dzieł współczesnych. Zobaczyliśmy Kawalerowicza na nowo!
– Cyfryzacja powoduje, że film po kilkudziesięciu latach od powstania przypomina najlepszą kopię wzorcową – mówi Jerzy Wójcik, który nadzorował proces renowacji cyfrowej filmu „Matka Joanna od Aniołów”. – Obraz pojawia się w blasku, który pozwala dojrzeć wszystkie intencje twórców. Dzięki cyfryzacji i obraz, i dźwięk pozostaną odporne na działanie czasu. Odtąd będziemy mogli bez ograniczeń sięgać do tego, co jest wzorowe i najlepsze.
Do tej pory fundusze na cyfryzację pochodziły z budżetu Kino Polska Dystrybucja oraz Studia Filmowego Kadr. Teraz pomysłodawcy liczą na pomoc ze strony Ministerstwa Kultury. W 2009 r. rekonstrukcji cyfrowej zostaną poddane kolejne filmy: „Austeria”, „Popioły”, „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Faraon”, „Poszukiwany, poszukiwana”, „Seksmisja” i „Gdzie jest generał”.