Najstarszą sygnowaną nazwiskiem Allena produkcją będzie japońsko-amerykański „Jak się masz, koteczku?“ (1966) Senkichi Taniguchiego. Do tego filmu słynny nowojorczyk napisał scenariusz. Pozostałe filmy przeglądu również wyreżyserował.

W „Bananowym czubku“ (1971) oraz „Wszystkim, co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale baliście się zapytać“ (1972) główne role zagrała jego ówczesna żona Louise Lasser. Ale wtedy reżyser zapoczątkował łańcuszek romansów z aktorkami odtwarzającymi w jego filmach postaci pierwszego planu. W „Zagraj to jeszcze raz, Sam“ (1972) Allen obsadził więc 24-letnią atrakcyjną i błyskotliwą Diane Keaton. Sam wcielił się w neurotycznego krytyka filmowego, który próbuje dojść do siebie po odejściu żony, umawiając się z kobietami.

Keaton bardziej pamiętamy z innego filmu przeglądu – „Annie Hall“ (1977). To przełomowy obraz w karierze Allena. Zabawnie, a jednocześnie bardzo serio opowiedział w nim o niedolach miłosnych w wielkim mieście. Wyznaczył też nowe standardy dla komedii romantycznej. Tytułową rolę napisał właśnie dla Keaton, której prawdziwe nazwisko brzmi Hall i którą wszyscy nazywają Annie.

W „Celebrity“ (1998) – szóstym z filmów Allena w tym tygodniu i kapitalnej satyrze na idiotyczny kult celebrytów – wystąpiły m.in. Winona Ryder i Charlize Theron. Ale główne role należały do Kennetha Branagha i Judy Davis grających Lee i Robin – rozwiedzioną parę, która niezależnie od siebie wkracza do rozczarowującego świata pięknych, sławnych i bogatych.

[i]Czerwiec z Woodym Allenem, Kino.Lab, Centrum Sztuki Współczesnej, ul. Jazdów 2, bilety: 10 i 12 zł, rezerwacje: tel. 022 628 12 71, wew. 135, piątek (5.06) – poniedziałek (8.06), godz. 16, 18, 18.30, 20, 20.30, oraz środa (10.06) – czwartek (11.06), godz.20.30[/i]