Prorok ****

Więzienie, w którym rdzenni Francuzi są skorumpowanymi nadzorcami, a więźniami Arabowie i Korsykanie. Tam z sześcioletnim wyrokiem trafia Malik (Rahim), 19-letni analfabeta, dziecko ulicy.

Publikacja: 20.05.2010 15:44

Tę opowieść o przemianie zaszczutego cwela w bezwzględnego mafiosa Jacques Audiard (także współscena

Tę opowieść o przemianie zaszczutego cwela w bezwzględnego mafiosa Jacques Audiard (także współscenarzysta) zrealizował perfekcyjnie, korzystając z gatunkowych schematów

Foto: Syrena Films

Nie zna nikogo, jest wystraszony, w każdej chwili spodziewa się ataku. Zwraca na niego uwagę Cesar (Arestup), ojciec chrzestny korsykańskiej mafii, i składa mu propozycję nie do odrzucenia. Ma zarżnąć (dosłownie) współwięźnia, który wkrótce będzie zeznawać w sądzie. Jeśli nie zabije, to sam zginie.

Wola przeżycia okazuje się silniejsza od moralnego dylematu. Cesar obejmuje nad nim opiekę, choć nie docenia chłopaka, a ten objawi ambicje, o jakie wcześniej sam się nie podejrzewał. Nauczy się egoizmu i zacznie wspinać po szczeblach przestępczej kariery. Dostanie nowe, o wiele lepsze życie niż na wolności. Podejmuje naukę w więziennej szkole, z czasem zaczyna prowadzić małe szemrane interesy. Coraz bardziej pewny siebie podczas przepustek rozkręca przestępczy biznes na większą skalę.

Tę opowieść o przemianie zaszczutego cwela w bezwzględnego mafiosa Jacques Audiard (także współscenarzysta) zrealizował perfekcyjnie, korzystając z gatunkowych schematów. To nie zarzut, ale wyraz podziwu. Więzienny świat „Proroka” nie ma w sobie nic z romantyzmu. Wszyscy są źli, a zbrodnia popłaca.

Reżyser tak manipuluje odczuciami widza, że Malika jest łatwo (zbyt łatwo) polubić. Dodaje w tym celu elementy metafizyczne, począwszy od tytułu, a skończywszy na wizualizacji wyrzutów sumienia bohatera w postaci ducha zabitego współwięźnia. Za to starannie unika wszelkiej krytyki niewydolności francuskiego systemu penitencjarnego produkującego zastępy bezwzględnych przestępców.

[i]Francja, Włochy 2009, reż. Jacques Audiard, wyk. Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Brencherif, Hichem Yacoubi, Reda Kateb [/i]

 

 

 

 

 

 

Nie zna nikogo, jest wystraszony, w każdej chwili spodziewa się ataku. Zwraca na niego uwagę Cesar (Arestup), ojciec chrzestny korsykańskiej mafii, i składa mu propozycję nie do odrzucenia. Ma zarżnąć (dosłownie) współwięźnia, który wkrótce będzie zeznawać w sądzie. Jeśli nie zabije, to sam zginie.

Wola przeżycia okazuje się silniejsza od moralnego dylematu. Cesar obejmuje nad nim opiekę, choć nie docenia chłopaka, a ten objawi ambicje, o jakie wcześniej sam się nie podejrzewał. Nauczy się egoizmu i zacznie wspinać po szczeblach przestępczej kariery. Dostanie nowe, o wiele lepsze życie niż na wolności. Podejmuje naukę w więziennej szkole, z czasem zaczyna prowadzić małe szemrane interesy. Coraz bardziej pewny siebie podczas przepustek rozkręca przestępczy biznes na większą skalę.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu