Film Frederica Dumonta o traumie dzieciństwa

Od piątku na ekranach „Anioł nad morzem”, film Frederica Dumonta o rozpadzie rodziny wywołanym psychiczną chorobą ojca

Publikacja: 08.12.2010 23:24

Film Frederica Dumonta o traumie dzieciństwa

Foto: ROL

To bardzo bolesny film. Małe miasteczko Sidi Ifni w Maroku, zamożny dom. Ogródek, basen, pełna rodzina, nieopodal morze, na pierwszy rzut oka kraina szczęśliwości. A jednak mały bohater „Anioła nad morzem” niemal wpada w paranoję. Pogrążony w depresji ojciec powierza mu sekret – potworny, nie do uniesienia przez dziecko. Mówi, że wkrótce popełni samobójstwo. Tym jednym zdaniem odbiera synowi dzieciństwo. Chłopiec dzień i noc obserwuje, pilnuje, podgląda. Żyje w nieustannym strachu i niepokoju.

– Scenariusz oparłem na własnych wspomnieniach – przyznaje belgijski reżyser Frederic Dumont. – Mój ojciec cierpiał na depresję, jego humory zmieniały się jak w kalejdoskopie. Kiedy był w dobrym nastroju, stawał się wspaniałym człowiekiem. Gdy wpadał w przygnębienie, życie w domu zamierało. Kiedyś wezwał mnie i oznajmił, że popełni samobójstwo. Kazał mi przysiąc, że nikomu o tym nie powiem. Zapamiętałem tę rozmowę i wiernie przeniosłem ją na ekran. Reszta jest mieszanką faktów i fantazji. Przez tyle lat w mojej pamięci realia przemieszały się z sennymi koszmarami.

Zamykając w „Aniele...” traumę własnego dzieciństwa, Dumont głównym bohaterem filmu uczynił dwunastolatka. Może i dlatego, że to, z czym ludzie dojrzali próbują jakoś walczyć, dla wrażliwego dziecka staje się końcem świata.

Ta historia rozgrywa się w rodzinie, której nikt nie podejrzewałby o patologię. Dumont przypomina, że choroby, frustracje, niespełnione ambicje, niezrozumienie, psychiczne maltretowanie zdarzają się w każdym środowisku. Także tam, gdzie się tego nie spodziewamy.

Reżyser debiutant potrafi zbudować klimat męczarni. Odtworzyć atmosferę udręczenia, życia od ataku do ataku, codziennej niepewności i szczęścia, jakie niosą chwile spokoju. „Anioł nad morzem” to mroczny, pełen niedopowiedzeń film ze świetnymi kreacjami małego Martina Nissena i grającego ojca Olivera Gourmeta, znanego przede wszystkim z filmów braci Dardenne.

Dumont opowiada, że po premierze dostawał listy od nieznajomych, którzy pisali, że dzięki jego filmowi postarają się zmienić stosunki we własnej rodzinie. – Choćby dla ich dzieci warto było zrobić ten film – mówi reżyser.

To bardzo bolesny film. Małe miasteczko Sidi Ifni w Maroku, zamożny dom. Ogródek, basen, pełna rodzina, nieopodal morze, na pierwszy rzut oka kraina szczęśliwości. A jednak mały bohater „Anioła nad morzem” niemal wpada w paranoję. Pogrążony w depresji ojciec powierza mu sekret – potworny, nie do uniesienia przez dziecko. Mówi, że wkrótce popełni samobójstwo. Tym jednym zdaniem odbiera synowi dzieciństwo. Chłopiec dzień i noc obserwuje, pilnuje, podgląda. Żyje w nieustannym strachu i niepokoju.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu