Twórca „Wilka z Wall Street", "Taksówkarza" i "Wściekłego byka" wybrał 21 filmów z klasyki polskiego kina. Wszystkie obrazy prezentowane będą w doskonałej jakości, po cyfrowej rekonstrukcji.

Zobacz galerię zdjęć

- Przegląd zawiera wiele rewelacji i bez względu na to, czy ktoś jest z nimi zaznajomiony, czy nie, stanowi niezwykłą okazję, aby odkryć wielkość polskiego kina na dużym ekranie – mówił reżyser.

Projekt pokazywany będzie przez rok w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. W Lincoln Center otworzą go "Barwy ochronne" Krzysztofa Zanussiego, który będzie gościem prezentacji oraz "Człowiek z żelaza" Andrzeja Wajdy.

Nowojorską retrospektywę zakończą 15 lutego dwa filmy z 1972 roku - "Trzeba zabić tę miłość" Janusza Morgensterna i "Wesele" Andrzeja Wajdy.

Przegląd „Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina" odbywać się będzie w kilkudziesięciu miastach Stanów Zjednoczonych i Kanady, a zakończy się w Los Angeles.

Scorsese w Polsce

- Wszystko zaczęło się w 2011 r. podczas pobytu Martina Scorsese w Polsce w 2011 roku. Odbierał wtedy tytuł doktora honoris causa łódzkiej Filmówki – mówi Maciej Molewski z KinoRP. - Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich skontaktował reżysera z  Jędrzejem Sablińskim z DI Factory i Grzegorzem Molewskim z firmy KPD, którzy przekazali Scorsese zrekonstruowaną cyfrowo wersję filmu Wojciecha Jerzego Hasa "Rękopis znaleziony w Saragossie" - jednego z najbardziej cenionych przez niego, polskich filmów - dodaje.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Jędrzej Sabliński zaproponował Scorsese spotkanie, na którym przedstawił polskie osiągnięcia w rekonstrukcji cyfrowej. Mistrz kina był pod wrażeniem jej efektów i zaangażował swoją fundację "Film Foundation" - powołaną w latach 70. w celu ratowania światowego dziedzictwa filmowego - do współpracy z zajmującym się digitalizacją filmów  projektem KinoRP.

Projekt „Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina" jest efektem tego porozumienia.

Mistrzowie polskiego kina

Reżyser wybrał filmy ze studiów filmowych Kadr, Tor i Zebra. Są wśród nich dzieła takich twórców jak: Wojciech Jerzy Has, Jerzy Kawalerowicz, Krzysztof Kieślowski, Janusz Morgenstern, Andrzej Munk oraz wspominanych wcześniej Andrzej Wajda i Krzysztof Zanussi.

- Martin Scorsese jeszcze na studiach w Nowym Jorku zaczął poznawać polskie kino i stał się jego wielkim fanem – opowiada Jacek Sosnowski, główny producent projektu „Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina". - Przez kolejne lata wiele filmów stało się dla niego szczególnie ważnych i oglądał je wielokrotnie. Dzięki programowi rekonstrukcji i digitalizacji polskiego dziedzictwa filmowego powstała możliwość zaprezentowania szerokiej publiczności tychże filmów w doskonałej jakości i w nowoczesnej atrakcyjnej formie. Martin Scorsese osobiście wybrał filmy z listy ponad 120 tytułów i jest pod ogromnym wrażeniem jakości i skali polskiego programu digitalizacji.

- Ważne jest to, że filmy zostały wybrane spośród tych, które zostały poddane procesom pełnej rekonstrukcji cyfrowej oraz fakt, że przegląd - współfinansowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny, Polski Instytut Sztuki Filmowej i Instytut Adama Mickiewicza ma, poza unikatową na skalę światową sposobnością propagowania polskiej sztuki filmowej, także wymiar ekonomiczny, ponieważ pokazy mają charakter komercyjny, a część powstałego w ten sposób przychodu wróci do Polski – podkreśla Maciej Molewski z KinoRP.

W Polsce wyselekcjonowany przez Martina Scorsese zestaw klasyki polskiego kina  ma być pokazany wiosną 2014 r.

Program

Dokładny plan projekcji zostanie udostępniony na stronie www.mspresents.com oraz na www.facebook.com/mspresents

Przegląd powstał we współpracy między Fundacją Propaganda, DI Factory, Cyfrowym Repozytorium Filmowym, Film Foundation oraz Milestone Film Distribution z udziałem studiów filmowych Kadr, Tor i Zebra, przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Partnerem strategicznym przeglądu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.