Meandry Warlikowskiego

Teatr Krzysztofa Warlikowskiego jest zjawiskiem. Nic dziwnego, że powstają filmy próbujące opowiedzieć o jego fenomenie.

Aktualizacja: 17.02.2015 07:16 Publikacja: 17.02.2015 05:00

Meandry Warlikowskiego

Foto: TVP Kultura

Kiedy w 2009 roku ten reżyser pracował nad wystawieniem we Francji spektaklu „(A)pollonia", towarzyszyła mu ekipa filmowa Manuelle Blanc, która też rejestrowała wydarzenia w Polsce, bo tu właśnie miała miejsce prapremiera tego przedstawienia. Zdjęcia powstawały w znacznej części w czasie prób – i te są najbardziej interesujące. Zarejestrowane zostały i fragmenty prób przy stoliku (m.in. z Ewą Dałkowską, Andrzejem Chyrą, Jackiem Poniedziałkiem i Markiem Kalitą) i co najciekawsze – rodzenia się spektaklu w fazie rozumienia jego idei i zadań, które mają wykonać aktorzy.

- Krzysztof ma umiejętność odkrywania drugiego dna czegoś, co wydaje nam się już oswojone i bezpieczne – przekonuje Piotr Gruszczyński, dramaturg.

Podkreśla też własny, nowatorski język Warlikowskiego, choć i jasne jest dla niego przywiązanie tego reżysera do tradycji romantycznej w sensie widzenia roli artysty. Podkreśla też, że Warlikowski należy do grupy reżyserów, którzy radykalnie odmienili oblicze teatru w latach 90. ubiegłego wieku. I że Warlikowski był już dojrzały, gdy studiował reżyserię. Warlikowski opowiada dużo, ekspresyjnie, ale że jest on jednak postacią mającą przyciągnąć zainteresowanie, to proponuję widzom indywidualne przysłuchanie się i obejrzenie jego wizji teatru i pracy z aktorami.

Sam spektakl został zarejestrowany przez TVP i miał niedawno swoją telewizyjną premierę. Dostępny jest też na portalu ninateka.pl. „(A)pollonia", będąca opowieścią o różnych aspektach ofiary, ma trzy bohaterki: dwie antyczne – Ifigenię i Alkestis, oraz Apolonię Machczyńską, bohaterkę opowiadania Hanny Krall.

- Zazwyczaj Żyd był ofiarą, Polak świadkiem, a Niemiec katem – przypomina w dokumencie Hanna Krall. - W gruncie rzeczy rola Polaka była być może najtrudniejsza, bo mógł pomóc, przejść na drugą stronę ulicy, albo mógł zachować się podle i zadenuncjować. Miał wybór. Żydzi właściwie nie mieli wyboru. Pola też miała wybór i dokonała wyboru.

Dokument „Krzysztof Warlikowski o "(A)pollonii" we wtorek w TVP Kultura o 17.15.

Kiedy w 2009 roku ten reżyser pracował nad wystawieniem we Francji spektaklu „(A)pollonia", towarzyszyła mu ekipa filmowa Manuelle Blanc, która też rejestrowała wydarzenia w Polsce, bo tu właśnie miała miejsce prapremiera tego przedstawienia. Zdjęcia powstawały w znacznej części w czasie prób – i te są najbardziej interesujące. Zarejestrowane zostały i fragmenty prób przy stoliku (m.in. z Ewą Dałkowską, Andrzejem Chyrą, Jackiem Poniedziałkiem i Markiem Kalitą) i co najciekawsze – rodzenia się spektaklu w fazie rozumienia jego idei i zadań, które mają wykonać aktorzy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju