Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Dzisiaj trzy filmy o sztuce i artystach. Każdy inny, ale wszystkie interesujące.

Aktualizacja: 06.06.2015 19:03 Publikacja: 06.06.2015 14:00

Barbara Hollender

Barbara Hollender

Foto: Fotorzepa/ Ryszard Waniek

„Whiplash" Damiena Chazelle'a to opowieść o wielkiej pasji i cenie, jaką trzeba za nią zapłacić. „20 000 dni na ziemi" Iaina Forsytha i Jane Pollard – bardzo ciekawy mockument o Nicku Cave'ie. Wreszcie „Wielkie oczy" Tima Burtona - autentyczna historia malarki Margaret Keane, która próbuje wyrwać się spod władzy męża, manipulatora i oszusta, podpisującego się pod jej obrazami.

Whiplash, reż. Damien Chazelle
Wyd. Cinepix

Zwycięzca Sundance. Genialny film o pasji, muzyce, pojedynku wielkich indywidualności, życiu. Z pozoru prosty. W prestiżowym, nowojorskim konserwatorium dziewiętnastoletni perkusista trafia pod opiekę nauczyciela - legendy szkoły. Ale jednocześnie kata, który stosuje przeraźliwe metody - upokarza swoich uczniów, szczuje ich na siebie nawzajem, jak psy przed walką na śmierć i życie. Wszystko po to, żeby wzbudzić w nich bunt i zmotywować do pracy. Ale za tymi kilkoma zdaniami kryją się skomplikowane charaktery bohaterów, niebanalne spojrzenie na świat, refleksja na temat sztuki.

Dla Andrew perkusja jest wszystkim. Za późno zrozumie, że jest też zwyczajne życie. Z kolei Fletcher - nauczyciel, który chce wychowywać mistrzów - nosi w sobie tajemnicę. Wie, że nie wszyscy wytrzymują jego metody. Że może człowieka zniszczyć, tak jak zniszczył swojego najzdolniejszego ucznia. Ale szuka jego następcy. Jest bezwzględny w swoich grach, a przecież sam też musi stawić czoła swoim demonom, niespełnieniom, wyrzutom sumienia.

„Whiplash" ma super precyzyjny scenariusz, dynamiczne zdjęcia, świetny montaż, wybitną, nagrodzoną Oscarem kreację J.K.Simmonsa. I muzykę, która wwierca się do duszy. Koncerty stają się tu pojedynkiem ucznia i nauczyciela, mocnym przeżyciem emocjonalnym. Dramatycznym, pełnym bólu, ambicji, determinacji, czasem rozpaczy. To jest film o ludziach opętanych sztuką, ale też o cenie, jaką muszą za tę pasję zapłacić. I o życiu. Chazelle nie staje po żadnej stronie. Tu nie ma wygranych i przegranych. Na najważniejsze pytania - co się naprawdę liczy - widz musi sobie odpowiedzieć sam.

Wielkie oczy, reż. Tim Burton
Wyd. Monolith Video

Margaret Keane była malarką, której prace przez ekspertów uznawane były za kicz, ale na rynku amerykańskim stały się w latach 60.ubiegłego wieku bardzo popularne, osiągając zawrotne ceny. Keane rysowała głównie dzieci z wielkimi oczami. Problem polegał na tym, że pod jej obrazami podpisywał się jej mąż. W „Wielkich oczach" Tim Burton opowiedział jej historię. Sportretował uległą kobietę i mężczyznę, który owładnięty jest przeraźliwą ambicją, przywłaszcza sobie cudzą pracę, manipuluje, oszukuje. Opowiedział o wyzwalaniu się Margaret spod władzy męża, o burzliwym rozwodzie. W filmie świetne kreacje tworzą Amy Adams i Christoph Waltz.

Wszystko w „Wielkich Oczach" wydaje się zbyt proste i pozbawione typowej dla Tima Burtona wyobraźni, ale historia jest ciekawa. Tym ciekawsza, że wydarzyła się naprawdę.

20 000 dni na ziemi, reż. Iain Forsyth i Jane Pollard
Wyd. Gutek Film

Biograficzne dokumenty bywają czasem nudne i łopatologiczne. Bohater stara się zrobić dobre wrażenie, gadające głowy opowiadają, jaki ich przyjaciel, współpracownik, guru jest fantastyczny. Film poświęcony Nickowi Cave'owi wyłamuje się z tych schematów. Bo to właściwie nie jest dokument. Raczej mockument. Fikcja zbudowana tak, jakby była obserwacją rzeczywistości. Reżyserzy Jane Pollard i Iain Forsythe towarzyszą piosenkarzowi i muzykowi w dwudziestotysięcznym dni jego życia. Są z nim, gdy spotyka się z kumplem, gdy odbywa psychoterapię, gdy siada wieczorem przed telewizorem z synami. Cave opowiada o życiu, związkach, sztuce. Piosenki, które śpiewa, stają się dla niego przepustką do przeszłości. Autorzy razem z bohaterem filmu inscenizują kolejne sceny i rozmowy. Refleksje na temat świata mieszają się tutaj z autoironicznymi żartami. I trzeba przyznać, że taki film wymagał od Cave'a odwagi. Ale żaden inny portret nie wypadłby tak fascynująco. Bo w „20 000 dniach na ziemi' to opowieść o wrażliwości artysty.

„Whiplash" Damiena Chazelle'a to opowieść o wielkiej pasji i cenie, jaką trzeba za nią zapłacić. „20 000 dni na ziemi" Iaina Forsytha i Jane Pollard – bardzo ciekawy mockument o Nicku Cave'ie. Wreszcie „Wielkie oczy" Tima Burtona - autentyczna historia malarki Margaret Keane, która próbuje wyrwać się spod władzy męża, manipulatora i oszusta, podpisującego się pod jej obrazami.

Whiplash, reż. Damien Chazelle
Wyd. Cinepix

Pozostało 90% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów