Partner rozmowy: PERN S.A.
Jaką rolę odgrywa logistyka naftowa i paliwowa w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego Polski w dobie transformacji?
Rola została określona już wcześniej. My tylko dbamy o to, żeby z tej ścieżki nie zejść i cały czas zapewnić pełną logistykę naftową oraz paliwową dla naszych klientów w dobie transformacji. Mówię: zapewnić, ponieważ uważam, że nie da się przeprowadzić transformacji energetycznej w momencie, gdy kłopotem miałaby być logistyka ropy naftowej i paliw.
Pragnę przypomnieć, że kiedyś ropę naftową dostarczaliśmy głównie rurociągiem wschodnim. Była transportowana z Rosji przez Białoruś do polskich i niemieckich rafinerii. Dziś niemal cała ropa naftowa dociera do wszystkich obsługiwanych przez PERN zakładów zajmujących się przerobem tego surowca, rurociągiem pomorskim przez Naftoport.
Jak rozumiem, jesteście do tego infrastrukturalnie przygotowani, a ten proces działa.
To nasza odpowiedzialność, praca, w ramach której podejmujemy dodatkowo wiele innych działań, mających na celu odpowiednie zabezpieczenie naszej działalności przed nowymi ryzykami. A także zagrożeniami, które mają zupełnie inny charakter niż te, z którymi musieliśmy się mierzyć jeszcze niedawno. Dlatego koniecznym jest zabezpieczenie infrastruktury, żeby była sprawna nie tylko w czasie pokoju. Mamy do tego powołany specjalny zespół, który identyfikuje nowe ryzyka, zdarzenia, sytuacje, a nawet okoliczności mogące mieć wpływ na naszą spółkę i odpowiednio nas zabezpieczyć.
Jednym z filarów strategii PERN jest budowanie odporności na ryzyka, które do tej pory były bardzo mało prawdopodobne. Bez wchodzenia w szczegóły mogę powiedzieć, że podejmujemy działania zarówno inwestycyjne, jak i remontowe, które mają charakter trochę szerszej odpowiedzi na to, żeby infrastruktura była cały czas sprawna.
Ale jednocześnie mamy transformację energetyczną, nowe rodzaje paliw. Czy będziecie zmieniać infrastrukturę paliwową w Polsce pod tym kątem?
Naszą rolą będzie dotrzymanie pewnego tempa i zabezpieczenie logistyki paliwowej i ropy naftowej tak długo, jak one będą wymagane. Proces transformacji jest absolutnie konieczny. Natomiast trzeba sobie powiedzieć, że zarówno infrastruktura PERN, jak i medium, które obsługujemy, nie wpisuje się wprost w trendy zmian energetycznych. Transformacja energetyczna z punktu widzenia PERN jest postrzegana jako zapewnienie drogi do nowej formuły. Jesteśmy pomostem w procesie transformacji energetycznej i jako lider w swojej branży chcemy w okresie przejściowym zapewnić bezpieczeństwo zarówno państwu i obywatelom, jak i naszym klientom.
Na razie mówimy o tym, żeby zabezpieczyć infrastrukturę na wypadek kryzysu i doprowadzić do sytuacji, w której transformacja się dzieje, a my ją ułatwiamy, a nie przeszkadzamy jej.
Duże poruszenie wywołał pan podczas jednego z paneli na EKG w Katowicach. Przyznał pan, że zastanawiacie się w firmie nad budową dużych magazynów energii i farm fotowoltaicznych. Dlaczego to robicie?
Dlatego że jesteśmy firmą mocno energożerną. Nasze zużycie energii wynosi ponad 200 gigawatogodzin rocznie. Chcemy więc pomóc w bilansowaniu tego rynku. Mamy pomysł, żeby zużywać energię wtedy, kiedy jest jej dużo: z fotowoltaiki czy turbin wiatrowych. A nadwyżki przechowywać we własnych magazynach energii i wykorzystywać je, kiedy energia jest droga. Sprzyjają nam lokalizacje: jesteśmy równomiernie rozłożeni w całej Polsce. Mamy dobre punkty poboru energii czy duże moce przyłączeniowe.
Natomiast jak rozumiem, priorytetem, jeżeli chodzi o inwestycje w logistyce paliwowej, pozostają projekty związane z morzem?
Cały ciężar logistyki ropy naftowej i paliw przerzucony jest dzisiaj na logistykę morską. Stąd też inwestycje – wspólnie z Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, za blisko 0,5 mld zł, budujemy szóste stanowisko w Naftoporcie, dzięki któremu zyskamy możliwość obsługi dodatkowych 9 mln ton surowca rocznie. Także w bazie paliw PERN w Dębogórzu budujemy m.in. trzy nowe zbiorniki magazynowe oraz dodatkowy system dystrybucji do cystern, a we współpracy z Zarządem Morskiego Portu w Gdyni podjęliśmy inicjatywę dotyczącą rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych.
Partner rozmowy: PERN S.A.