ESG realnie kształtuje strategie biznesowe

Podczas tegorocznego ESG wiele miejsca poświęcano kwestiom ochrony środowiska i klimatu oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Mówiono także o roli i wyzwaniach dla firm w tych obszarach. Tematyka ta była m.in. osią debaty „ESG – nowe ramy strategii biznesowych”.

Publikacja: 27.04.2022 23:00

Uczestnicy debaty poświęconej wyzwaniom związanym z ESG w firmach

Uczestnicy debaty poświęconej wyzwaniom związanym z ESG w firmach

Foto: Irek Dorożański

Partnerem relacji jest LPP

W trakcie panelu eksperci rozmawiali m.in. o takich zagadnieniach jak środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (a zatem składowe tworzące obszar ESG, ang. Environmental, Social and Corporate Governance) jako kryteriach określających na nowo wartość firmy. Perspektywa długoterminowa ponad doraźnym zyskiem. Źródła i skala presji: klienci i partnerzy biznesowi, łańcuchy dostaw oraz koszty. Dobre praktyki – czy warto być liderem zmiany? Przejrzystość i wiarygodność – fundamenty stabilnej działalności.

Agnieszka Skorupińska, partner, lider praktyki prawa ochrony środowiska oraz koordynator zespołu ds. ESG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w kancelarii CMS, podkreśliła, że zmiana sytuacji geopolitycznej i agresja Rosji na Ukrainę pokazuje, „że ESG jest jak najbardziej na miejscu”. – Czekają nas ciężkie czasy, ale to nie oznacza, że ESG należy zostawić gdzieś na boku, wręcz przeciwnie – powiedziała ekspertka. – ESG daje właśnie odporność w obliczu zmian, odporność na kryzysy. To jest jedna z przyczyn, dla których o tym teraz rozmawiamy i dla których pojawiają się przepisy w tym zakresie. Gdyby firmy rzeczywiście były odporne w zakresie S, czyli chociażby siły roboczej, i traktowały te kwestie poważnie, miałyby zdecydowanie większe szanse, żeby z takimi kryzysami lepiej sobie poradzić. Zatem zasady ESG jak najbardziej są nadal aktualne – podkreśliła.

Z taką oceną zgodziła się Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. ESG w LPP – właściciel marek odzieżowych Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Jak mówiła, inwazja Rosji na Ukrainę spotęgowała konieczność patrzenia w stronę ESG jeszcze mocniej.

– Pracując w dziale ESG, postrzegam tę strategię jako parasol rozłożony nad LPP. Wdrożenie przez firmę zasad związanych z dbałością o środowisko, ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i z ładem korporacyjnym powoduje, że jest ona bardziej stabilna. Dzięki temu z jednej strony płacimy podatki, a z drugiej – przynosimy zyski. W takich właśnie sytuacjach jak obecna możemy przeznaczać je na pomoc potrzebującym, co jest szalenie ważne także dla nas – podkreśliła Dorota Jankowska-Tomków.

Odnosząc się do poruszonej w debacie kwestii odpowiedzialności biznesu w łańcuchu dostaw, mówiła także o działaniach wdrożonych przez LPP w obszarach zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. – Mamy już na koncie dwie tego typu strategie. Pierwsza dotyczyła głównie kwestii społecznych, a kolejna – środowiskowych. Tę drugą ogłosiliśmy w 2019 r., a obejmuje ona lata 2020–2025. Mamy w niej bardzo wiele punktów, które odnoszą się także do łańcucha dostaw. W naszej działalności bardzo mocno skupiamy się i bazujemy na współpracy i partnerstwie w tym obszarze – wyjaśniła dyrektor ds. ESG w LPP i podała jednocześnie przykłady takich działań. – Jako jedyna polska firma dołączyliśmy do organizacji ACCORD, The Bangladesh Accord on Fire and Building Safety, która od 2013 r. działa w imieniu branży odzieżowej na rzecz poprawy warunków pracy w Bangladeszu. Jesteśmy bardzo aktywnym jej członkiem, co jest doceniane w organizacji. Warto podkreślić, że warunki pracy w Bangladeszu od 2013 r. diametralnie się zmieniły. To nas bardzo cieszy, bo mamy przekonanie, że są one dzisiaj dobre. Ludzie w zakładach pracy czują się bezpiecznie. Nie oznacza to, że nie mamy już nic do zrobienia, bo pracy nadal jest bardzo dużo. Ale wiemy, czego potrzebujemy. Zdając sobie sprawę z odmiennych warunków i standardów pracy w Azji od tych, które znamy w Europie, oferujemy też szkolenia dla naszych dostawców i staramy się zwiększać ich świadomość oraz przekonanie o potrzebie wdrażania zmian.

Nawiązując do skutków pandemii dla biznesu, Jan Rączka, starszy doradca w PwC Polska, zauważył, że przyroda ma dużo większą siłę oddziaływania niż jakakolwiek technologia czy sposób zorganizowania biznesu, pracy, społeczeństwa. – Najsilniejsza lekcja z okresu pandemii to przerwanie łańcuchów dostaw. Teraz taką silną dydaktykę daje migracja z Ukrainy – mówił ekspert.

Jednoczenie pozostają aktualne wyzwania związane z ochroną klimatu i zrównoważonym prowadzeniem biznesu. – Kiedy w rejonach o dużej gęstości zaludnienia, na przykład w okolicach Bangladeszu, klimat rzeczywiście zmieni się do tego stopnia, że uniemożliwi bytowanie ludności, to ruchy migracyjne, które nastąpią, będą obejmowały setki milionów ludzi. To są zagrożenia, które przekraczają nasze doświadczenia. I bardzo mocno mobilizują nas, żeby zastanowić się, jak możemy działać, by z jednej strony uniknąć tych postępujących zmian, bo na to jest pewna szansa, choć niektórych z nich już nie unikniemy, a z drugiej strony, żeby się do nich dostosowywać – analizował możliwe zagrożenia Jan Rączka.

Eksperci zgodzili się co do tego, że rośnie znaczenie ESG w strategiach biznesowych , a nowe regulacje, jak wspominana przez Dorotę Jankowską-Tomków z LPP nowa strategia unijna dotycząca zrównoważonych i cyrkularnych tekstyliów, tak jak i nowe inicjatywy przedsiębiorstw mają szansę ukierunkować biznes jeszcze mocniej w stronę ESG.

Partnerem relacji jest LPP

Partnerem relacji jest LPP

W trakcie panelu eksperci rozmawiali m.in. o takich zagadnieniach jak środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (a zatem składowe tworzące obszar ESG, ang. Environmental, Social and Corporate Governance) jako kryteriach określających na nowo wartość firmy. Perspektywa długoterminowa ponad doraźnym zyskiem. Źródła i skala presji: klienci i partnerzy biznesowi, łańcuchy dostaw oraz koszty. Dobre praktyki – czy warto być liderem zmiany? Przejrzystość i wiarygodność – fundamenty stabilnej działalności.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Europejski Kongres Gospodarczy
Ultre 4 Cargo. Oto nowy, polski samochód elektryczny
Europejski Kongres Gospodarczy
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestorzy zagraniczni pod presją
Europejski Kongres Gospodarczy
Jako globalny bank pozwalamy rozpoznać lokalne potrzeby
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Europejski Kongres Gospodarczy
Inwestycje wodorowe to nie sprint, a maraton
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne