Reklama
Rozwiń
Reklama

Polska firma wygrała przetarg i zbuduje promy dla Szkotów

Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding podpisała kontrakt na budowę siedmiu promów elektrycznych dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).

Publikacja: 17.04.2025 12:20

Tanera Mor, Szkocja. Promy polskiej produkcji będą wozić pasażerów i auta głównie w rejonie archipel

Tanera Mor, Szkocja. Promy polskiej produkcji będą wozić pasażerów i auta głównie w rejonie archipelagu Hebrydów

Foto: Lion's Bank

Remontowa wygrała przetarg publiczny ogłoszony w lipcu 2024 r. Kontrakt na budowę promów wraz z kompleksową modernizacją zasilania infrastruktury portowej i nabrzeża ma mieć wartość 175 mln funtów. Oferta polskiej stoczni została oceniona najwyżej pod względem jakości i ceny, zostawiając w pokonanym polu oferty przedsiębiorstw Cemre Marin Endustri A.S. z Turcji, Damen Offshore and Specialized Vessels B.V. z Niderlandów, Cammell Laird z Anglii oraz Ferguson Marine Port Glasgow ze Szkocji.

Szkoci bez wygranej w przetargu

Brak sukcesu w tym przetargu ze strony ostatniej z wymienionych firm wywołał kontrowersje wśród szkockiego społeczeństwa, pojawiły się oskarżenia wobec tamtejszego rządu i Szkockiej Partii Narodowej (SNP) o nienależytą dbałość o interes narodowy i lokalny biznes. Natomiast szef CMAL Kevin Hobbs jednoznacznie bronił przebiegu i wyniku przetargu. - Naszym obowiązkiem jest przestrzeganie strategii zamówień publicznych dla Szkocji i wyznaczenie stoczni zdolnej do produkcji wysokiej jakości statków, które spełniają potrzeby mieszkańców, zapewniając jednocześnie najlepszą wartość dla finansów publicznych. Jesteśmy pewni zdolności Remontowej, ponieważ współpracowaliśmy z nią wcześniej, ostatnio przy dostawie MV Finlaggan w 2011 roku – zadeklarował Hobbs.

Czytaj więcej

Douglas Alexander: Wielka Brytania chce mocniej współpracować z Polską

Wspomniana współpraca Remontowej z tym armatorem miała miejsce w latach 2005-2011, kiedy to zostały przekazane trzy promy (oprócz MV Finlaggan także MV Bute i MV Argyle) przeznaczone do  obsługi ruchu pasażersko-samochodowego pomiędzy Glasgow i innymi miastami szkockiego wybrzeża a wyspami w archipelagu Hebrydów na zachodzie Szkocji. Stocznia Remontowa wzięła też udział w ogłoszonym w 2014 roku przez należącą do CMAL spółkę CalMac przetargu na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych, gdzie zajęła drugie miejsce, przegrywając właśnie z Ferguson Marine, która wkrótce potem popadła w kłopoty finansowe, wciąż rzutujące na jej obecną kondycję.

Promy z napędem elektrycznym

Promy zbudowane w ramach obecnego kontraktu zostaną wyposażone w napęd elektryczny. Długość jednostki wyniesie ok. 50 m, a szerokość to ok. 12,5 m. Sześć z nich będzie mogło jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 24 samochody, zaś siódmy prom będzie przewozić 250 pasażerów i 16 samochodów. Będą dostarczane począwszy od 3. kwartału 2027 roku aż po 1. kwartał 2029 r. Mają obsługiwać 9 połączeń głównie w rejonie archipelagu Hebrydów. Ich wprowadzenie do kursowania jest częścią 10-letniego programu wymiany floty małych jednostek (ang. Small Vessel Replacement Programme – SVRP).

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Anna Clunes: dialog i stabilne otoczenie biznesowe pomagają relacjom handlowym

Fiona Hyslop, sekretarz transportu w lokalnym szkockim rządzie, entuzjastycznie odniosła się do nowego polsko-szkockiego kontraktu. - Cieszę się, że został osiągnięty kamień milowy w przetargu na budowę i dostarczenie siedmiu nowych małych jednostek do naszej sieci promowej. Te statki pomogą poprawić łączność dla mieszkańców wyspy, wzmocnić przedsiębiorstwa i społeczności. Ich elektryczna eksploatacja przyczyni się również do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z floty promowej Szkocji, dzięki czemu podróż promem stanie się bardziej zrównoważona – powiedziała Hyslop.

Eksport
Uzbekistan to bardzo obiecujący kierunek dla polskiego biznesu
Eksport
CEC – nowe wsparcie dla biznesu branż kreatywnych w Zjednoczonym Królestwie i UE
Eksport
Oman to kolejny kraj Bliskiego Wschodu, którym zaczyna interesować się polski biznes
Eksport
BGK od ponad dziesięciu lat wspiera polskich eksporterów
Eksport
Bogate kraje Zatoki Arabskiej mocno stawiają na AI, Emiraty w szczególności
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama