Karciane umowy niezgodne z prawem

Banki pobierają nieuzasadnione opłaty za obsługę kart, przeciągają rozpatrywanie reklamacji i nie biorą odpowiedzialności za awarie - alarmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 29.11.2010 11:36

Karciane umowy niezgodne z prawem

Foto: Bloomberg

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zastrzeżenia aż do 45 różnych postanowień stosowanych przez banki w umowach o karty płatnicze.

UOKiK prowadzi już pięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i planuje wszcząć kolejne wobec tych banków, które nie zadeklarowały chęci zmiany wzorców.

Przeanalizowano 280 różnego rodzaju umów o karty płatnicze, regulaminów, tabel opłat i prowizji stosowanych przez 12 banków. Wśród zakwestionowanych przez UOKiK postanowień znalazły się m.in. takie, w których bank mógł pobrać opłatę za rozpatrzenie reklamacji, gdy choć częściowo nie została ona uznana.

Podobne postanowienie znajduje się już w rejestrze klauzul niedozwolonych. Urząd przypomina, że niezgodne z prawem jest pobieranie opłaty za rozpatrzenie reklamacji, nawet gdy okazała się nieuzasadniona. Może to zniechęcać klienta do dochodzenia swoich praw.

Wątpliwości dotyczą także długiego czasu rozpatrywania reklamacji. Jeden z banków zastrzegał na to nawet 90 dniowy czas, przedłużając go ponadto do 140 dni.

Postanowienia przedłużające termin rozpatrzenia reklamacji były stosowane m.in. przez Fortis Bank Polska i Sygma Banque, które zadeklarowały chęć jego zmiany; natomiast BRE Bank nie zdecydował się na taki krok.

Poza tym raport zwraca uwagę, że wzorce umów BRE Banku przewidują nadmierne trudności podczas składania reklamacji. Klient mógł to zrobić tylko w oddziale. Zdaniem Urzędu, wobec wielu innych środków komunikacji (np. mail, telefon) narzucone ograniczanie może być uciążliwą formalnością.

UOKiK zakwestionował postanowienia dające prawo do pobierania jednocześnie opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia na karcie kredytowej i ustawowych odsetek (stosowały je PKO BP, BGŻ, BRE Bank).

PKO BP oraz BGŻ zmieniły kwestionowane klauzule, natomiast BRE Bank - przeciwnie – w związku z tym zostanie wszczęte postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

W umowach znalazły się także niedozwolone postanowienia ograniczające odpowiedzialność banków. Na ich podstawie banki nie odpowiadały m.in. za odmowę akceptacji karty, awarię bankomatu, systemu informatycznego, nawet, gdy mogły wynikać z ich winy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zastrzeżenia aż do 45 różnych postanowień stosowanych przez banki w umowach o karty płatnicze.

UOKiK prowadzi już pięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i planuje wszcząć kolejne wobec tych banków, które nie zadeklarowały chęci zmiany wzorców.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem