Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zastrzeżenia aż do 45 różnych postanowień stosowanych przez banki w umowach o karty płatnicze.
UOKiK prowadzi już pięć postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i planuje wszcząć kolejne wobec tych banków, które nie zadeklarowały chęci zmiany wzorców.
Przeanalizowano 280 różnego rodzaju umów o karty płatnicze, regulaminów, tabel opłat i prowizji stosowanych przez 12 banków. Wśród zakwestionowanych przez UOKiK postanowień znalazły się m.in. takie, w których bank mógł pobrać opłatę za rozpatrzenie reklamacji, gdy choć częściowo nie została ona uznana.
Podobne postanowienie znajduje się już w rejestrze klauzul niedozwolonych. Urząd przypomina, że niezgodne z prawem jest pobieranie opłaty za rozpatrzenie reklamacji, nawet gdy okazała się nieuzasadniona. Może to zniechęcać klienta do dochodzenia swoich praw.
Wątpliwości dotyczą także długiego czasu rozpatrywania reklamacji. Jeden z banków zastrzegał na to nawet 90 dniowy czas, przedłużając go ponadto do 140 dni.