Nie tylko OC ale i AC będzie w tym roku drożeć

Ubezpieczyciele w 2010 roku stracili na polisach komunikacyjnych ponad 1,3 mld zł. By poprawić wyniki, towarzystwa w tym roku podniosą ceny. Stawki za OC i AC wzrosną co najmniej o kilka procent

Publikacja: 24.03.2011 03:06

Korki

Korki

Foto: AFP

Jakich podwyżek cen polis powinni się spodziewać kierowcy w 2011 r.? Według prognoz zakładów ubezpieczeń przygotowywanych dla Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego średnia składka za OC powinna wzrosnąć o około 3 proc. (składka brutto o 7 proc., do 7,9 mld zł). Eksperci nie dziwią się ostrożnym założeniom. – Poprzez obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne ubezpieczyciele otwierają drzwi do potencjalnych klientów, dzięki czemu mogą im zaoferować inne, bardziej rentowne rodzaje ubezpieczeń – tłumaczy Michał Tokarski, dyrektor w Vienna Capital Partners. Dlatego bardziej, nawet o ponad 10 proc., mogą wzrosnąć stawki AC, bo te nie są już wykorzystywane do przyciągania klientów.

Bartłomiej Maciąga, ekspert  Boston Consulting Group, podkreśla, że wzrosną nie tylko stawki, ale i zróżnicowanie cenowe między ubezpieczonymi, przede wszystkim w zależności od wieku (im ktoś młodszy, tym więcej zapłaci) i szkodowości (niedawno ubezpieczyciele uzyskali możliwość kontroli historii szkodowej kierowców).

Według eksperta BCG firmy będą teraz dążyć do zwiększenia efektywności i dokładniejszej indywidualnej oceny ryzyka. – W ciągu kilku najbliższych lat należy się spodziewać konsolidacji na rynku lub rezygnacji części towarzystw z oferowania ubezpieczeń komunikacyjnych  – dodaje Michał Tokarski.

A wszystko dlatego, że te polisy nie są zyskowne – o 300 mln zł, do ponad 1,3 mld zł, wzrosła w ub.r. strata ubezpieczycieli na polisach komunikacyjnych. Stało się tak, mimo że towarzystwa z polis OC zebrały o 5,5 proc. więcej składek (7,52 mld zł) niż w 2009 r., a z AC o 7,6 proc. więcej (5,26 mld zł). Musiały jednak wypłacić większe odszkodowania, do czego przyczyniły się m.in. ubiegłoroczna powódź oraz rosnące ceny części zamiennych.

Główną przyczyną pogorszenia się wyników branży na oferowaniu ubezpieczeń dla kierowców jest pogłębienie się straty na sprzedaży autocasco. O ile w 2009 r. towarzystwa straciły na tego rodzaju działalności 66,9 mln zł, o tyle w 2010 r. już 470 mln zł. Jeśli chodzi o polisy OC, to na ich sprzedaży zakłady straciły 862 mln zł, o 100 mln zł mniej niż w poprzednim roku.

– Ujemne wyniki na ubezpieczeniach komunikacyjnych to także efekt znacznej konkurencji pomiędzy towarzystwami – mówi Michał Tokarski. – Główną przyczyną walki o klienta w Polsce jest spadek popytu związany ze zmniejszeniem importu aut i towarzysząca mu presja ubezpieczycieli na zwiększenie udziału w rynku – dodaje Bartłomiej Maciąga, ekspert z BCG.

Skąd większe straty na AC? Eksperci mówią, że problemem jest ustalanie ceny ubezpieczenia na podstawie wartości pojazdu. – W Polsce autocasco kupowane jest nawet dla pojazdów kilkuletnich, których wartość nie jest duża. A koszt naprawy i części jest niemal taki sam jak nowego auta – mówi Paweł Bisek, prezes Benefii.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.rosik@rp.pl

Ceny polis w Europie

Około 200 euro wynosi średnia składka, jaką trzeba zapłacić za ubezpieczenie komunikacyjne OC w Polsce (skorygowana o parytet siły nabywczej). Tak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (CEA). Na tle innych krajów stawka ta nie jest wygórowana. Na przykład na Słowacji jest to około 255 euro, a w Chorwacji około 295 euro. We Włoszech średnia składka wynosi 390 euro.

Jakich podwyżek cen polis powinni się spodziewać kierowcy w 2011 r.? Według prognoz zakładów ubezpieczeń przygotowywanych dla Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego średnia składka za OC powinna wzrosnąć o około 3 proc. (składka brutto o 7 proc., do 7,9 mld zł). Eksperci nie dziwią się ostrożnym założeniom. – Poprzez obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne ubezpieczyciele otwierają drzwi do potencjalnych klientów, dzięki czemu mogą im zaoferować inne, bardziej rentowne rodzaje ubezpieczeń – tłumaczy Michał Tokarski, dyrektor w Vienna Capital Partners. Dlatego bardziej, nawet o ponad 10 proc., mogą wzrosnąć stawki AC, bo te nie są już wykorzystywane do przyciągania klientów.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy