Jednocześnie dla 68 proc. badanych główny kanał komunikacji z bankiem to nadal oddział – wynika z badań TNS Polska na zlecenie Banku Zachodniego WBK. Częstotliwość odwiedzin w placówkach jest jednak znacznie niższa niż korzystania z kont internetowych – co trzeci klient odwiedza oddział kilka razy w miesiącu, a z bankowości mobilnej korzysta 85 proc. badanych.
– Wykształciła się nowa grupa konsumentów, która dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi chce korzystać z usług bankowych w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Korzystanie z usług banków przybiera charakter codzienny i powszechny – zauważa dr Marcin Idzik, socjolog z TNS Polska.
Jednocześnie maleje liczba osób, które korzystają ze zleceń telefonicznych. W szczytowym okresie, w 2005 r., wykonywanie przelewów przez telefon deklarowało 11 proc. badanych, teraz robi to 8 proc. Odsetek korzystających z bankowości internetowej rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Poprzez sieć kontaktuje się niemal trzech na czterech klientów z wyższym wykształceniem. Wśród osób z wykształceniem podstawowym – tylko 10 proc. Bardziej chętni do korzystania z kont online są mężczyźni (52 proc.) niż kobiety (46 proc.).
– Tak dynamiczny rozwój nowych technologii przekłada się również na poszerzanie zakresu usług bankowych dostępnych w sieci – mówi Miłosz Brakoniecki, dyrektor Bankowości Elektronicznej i Kart Debetowych w Banku Zachodnim WBK.
Większość banków umożliwia swoim klientom online zakładanie lokat, inwestowanie w fundusze czy uruchomienie limitu kredytowego.