Spółki mniej wydały na innowacje

Nie zrezygnowały jednak z badań. Zwiększyły zatrudnienie w tym sektorze aż o 59 procent.

Publikacja: 03.12.2013 03:15

Kryzys spowodował, że przedsiębiorcy ograniczyli nakłady na badania i rozwój. To pierwsza taka sytuacji od dwóch lat. Spółki zmniejszyły wydatki na B+R o 9 proc., do poziomu około 891 mln zł (rok wcześniej było to ponad 978 mln zł). Mocno odczuły to m.in. uwzględnione w naszym rankingu Izostal i Aquanet, w których koszty związane z innowacjami stopniały odpowiednio o 73 i 70 proc. Izostal, producent stalowych rur m.in. dla przemysłu gazowego i naftowego, w zeszłym roku zajmował 10. lokatę na liście najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw, z wydatkami na poziomie 28 mln zł. W tym roku jego inwestycje w badania i rozwój stopniały do 7,6 mln zł, w konsekwencji spadł na 23. pozycję. W przypadku Aquanetu, poznańskiej firmy świadczącej usługi wodociągowo-kanalizacyjne, inwestycje w B+R zmniejszyły się z 7,8 do 2,3 mln zł.

Firmy tną koszty

W sumie aż 22 spółki z rankingu zdecydowały się ograniczyć wydatki na ten cel. Istotne redukcje względem roku 2011 odnotowano w PWiK Częstochowa (spadek o 67 proc.), Gaz-Systemie (-61 proc.), spółkach AC i Fiat (po -47 proc.) oraz gdańskim Lotosie (-45 proc.). Mimo to większość badanych firm, bo aż 32, zdecydowała się zwiększyć dofinansowanie swoich działów odpowiedzialnych za innowacje. Zastrzyki nie były jednak – z nielicznymi wyjątkami – specjalnie obfite. Z reguły, w porównaniu z tymi z 2011 roku, firmy w 2012 roku wykładały od 10 do 20 proc. więcej. Wśród liderów pod względem wzrostów nakładów na badania i rozwój wymienić należy jednak przede wszystkim spółki węglowe. To takie firmy, jak Katowicki Holding Węglowy, Kompania Węglowa czy Lubelski Węgiel Bogdanka, najmocniej zwiększały zaangażowanie w poszukiwanie nowoczesnych technologii. W 2012 r. przeznaczyły na nie 8,4 mln zł, czyli o 300 proc. więcej niż w roku 2011. Najwięcej na te cele wydał KHW – około 5,6 mln zł. To aż 8,5 razy więcej niż rok wcześniej. W spółce badany jest projekt przedeksploatacyjnego odmetanowania pokładów węgla otworami powierzchniowymi. Ma on pomóc w ocenie zastosowania takiego rozwiązania w konkretnych warunkach kopalń Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Prowadzone są też badania nad wentylowaniem wyrobisk. W polskich kopalniach – w tym również w KHW – trwają także prace nad wdrożeniem projektów zgazowania węgla. Eksperci sądzą, że wszystkie tego typu innowacyjne technologie mogą pomóc przekonać Unię Europejską do węgla.

Ranking Innowacje (PDF)*

Kompania Węglowa na badania i rozwój wydała prawie 2,3 mln zł, czyli o 77 proc. więcej niż poprzednio. W spółce podkreślają, że prognozowany wzrost światowego zapotrzebowania na energię elektryczną, która w znaczącej części będzie wytwarzana z węgla, stwarza potrzebę rozwijania technologii, które uczynią ten surowiec paliwem przyszłości. Stąd KW mocno i konsekwentnie stawia na innowacje. Podobnie zresztą jak Bogdanka. Najnowocześniejsza i najbardziej efektywna kopalnia węgla kamiennego w Polsce, krajowy lider rynku producentów węgla energetycznego, na B+R przeznaczyła niewiele ponad 0,5 mln zł. To jednak aż 257-proc. wzrost względem 2011 roku.

Zatrudnienie rośnie

Wśród liderów pod względem dynamiki nakładów na takie inwestycje warto wymienić również m.in. Amikę Wronki, producenta sprzętu AGD (przeznaczył na badania i rozwój 6,4 mln zł, co oznacza wzrost o 128 proc.), tarnowskiego producenta nawozów z Grupy Azoty (wydał 9,7 mln zł – wzrost o 149 proc.) oraz MPWiK Wrocław (2 mln zł, +218 proc.), PERN Przyjaźń (526 tys. zł, +148 proc.), Rafako (14,4 mln zł, +56 proc.) czy Polpharmę ze Starogardu Gdańskiego (99 mln zł, +61 proc.).

Liderem rankingu pod względem pieniędzy wydanych na badania i rozwój został Comarch, który awansował z 3. miejsca, na jakim uplasował się w zeszłym roku. Spółka zainwestowała w innowacje 166,8 mln zł. To oznacza, że zmniejszyła wydatki o 3,6 mln zł, czyli około 2 proc. To i tak pozwoliło jej pokonać konkurentów. Dla porównania: Fiat na B+R przeznaczył 153,8 mln zł (-47 proc.), zaś Asseco Poland 149,3 mln zł (+31 proc.).

O tym, że spadek nakładów na innowacje jest sytuacją wyjątkową, może świadczyć fakt, iż firmy zwiększyły zatrudnienie w sektorze B+R. W 2011 roku w 54 firmach z rankingu pracowało w nim 3126 osób. W ubiegłym już 5115, czyli o 59 proc. więcej. Nowych pracowników zatrudniało głównie Asseco (+209 proc.).

*Z uwagi na zaistniałą pomyłkę na Liście 2000 Polskich Przedsiębiorstw, opublikowanej 3 grudnia 2013 roku, w Rankingu firm innowacyjnych nie uwzględniliśmy ankiety nadesłanej przez Firmę Hydro-Vacuum S.A. z Grudziądza. Spółka osiągnęła w 2012 roku przychody ze sprzedaży na poziomie

70.675 tys. zł i wydatkowała kwotę 5.763 tys. zł na działalność badawczo-rozwojową, co stanowiło 8,15% przychodów. Osiągnięcia Firmy realizowane są dzięki posiadanemu zespołowi B+R, w którym zatrudnionych jest

26 pracowników (5,5% ogółu zatrudnionych). Po uwzględnieniu ankiety Hydro-Vacuum S.A., Spółka powinna znaleźć się w rankingu na 7 pozycji uzyskując 1,5732 punktu.

Za zaistniałą pomyłkę przepraszamy

Kryzys spowodował, że przedsiębiorcy ograniczyli nakłady na badania i rozwój. To pierwsza taka sytuacji od dwóch lat. Spółki zmniejszyły wydatki na B+R o 9 proc., do poziomu około 891 mln zł (rok wcześniej było to ponad 978 mln zł). Mocno odczuły to m.in. uwzględnione w naszym rankingu Izostal i Aquanet, w których koszty związane z innowacjami stopniały odpowiednio o 73 i 70 proc. Izostal, producent stalowych rur m.in. dla przemysłu gazowego i naftowego, w zeszłym roku zajmował 10. lokatę na liście najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw, z wydatkami na poziomie 28 mln zł. W tym roku jego inwestycje w badania i rozwój stopniały do 7,6 mln zł, w konsekwencji spadł na 23. pozycję. W przypadku Aquanetu, poznańskiej firmy świadczącej usługi wodociągowo-kanalizacyjne, inwestycje w B+R zmniejszyły się z 7,8 do 2,3 mln zł.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy