Największa w Europie grupa przemysłu lotniczego zwiększyła po 9 miesiącach zysk operacyjny (bez jednorazowych elementów) o 12 proc. do 2,6 mld euro z 2,3 mld rok temu. Zysk netto wzrósł o 16 proc. do 1,4 mld, obroty o 4 proc. do 40,65 mld, a wartość zamówień netto na 791samolotów wyniosła 765,4 mld euro (680,6 mld rok temu). W III kwartale zysk netto zmalał o 41 proc. do 264 mln euro na skutek niekorzystnych zmian kursu dolara, EBIT wzrósł o 14 proc. do 744 mln, a orbity wyniosły bez zmiany 13,3 mld.
- Lepsza działalność operacyjna wpłynęła na wzrost obrotów i rentowności po 9 miesiącach — stwierdził prezes Tom Enders. — Osiągnęliśmy kluczowe cele: certyfikację A350, pierwszy lot A320neo i ogólną poprawę stanu finansów. Czekają nas liczne wyzwania: uruchomienie produkcji A330neo i zwiększenie produkcji A350 i A400M.
Szef pionu finansowego Harald Wilhelm stwierdził, że firma dość dobrze daje sobie radę w warunkach niepewności gospodarczej, bo linie lotnicze zamawiają sprawniejsze energetycznie nowe odrzutowce, zadatkując zamówienia, co przyczyniło się do zaskakująco dużego cash-flow. — Nie martwimy się o rynek, w porównaniu z początkiem roku mamy bardzo dobrą sytuację pod względem zamówień, bardzo duży portfel — stwierdził.
Airbus potwierdził roczne prognozy — umiarkowany wzrost marży operacyjnej w 2014 r. i rentowność 7-8 proc. w 2015 r. — ale zgłosił zastrzeżenia wynikające ze skutków nowych opóźnień w produkcji i dostawach wojskowych samolotów transportowych A400M. To największy w Europie projekt w zakresie przemysłu wojskowego. Opracowanie nowego samolotu wielozadaniowego dla 7 krajów NATO kosztowało 20 mld euro, ale problemy techniczne i opóźnienia zmusiły firmę do skorzystania w 2010 r. z pomocy 3,5 mld euro.
Problemy z A400M
Francuskie wojsko użyło A400M w Mali, ale Airbus stwierdził, że doszło do opóźnień w wyposażeniu samolotu w zaawansowane urządzenia taktyczne i systemy tankowania; niektóre z wcześniejszych sztuk musiały być przerabiane. Airbus przewidział odpis 4,2 mld euro na ten program. Grupa dokona oceny finansowej programu samolotu wojskowego w bilansie rocznym.