Airbus ma nadal problemy z A400M

Airbus ogłosił lepsze od spodziewanych wyniki po 9 miesiącach, na które nadal mają wpływ kosztowne opóźnienia w dostawach transportowych A400M

Aktualizacja: 16.11.2014 16:53 Publikacja: 16.11.2014 13:48

Airbus A400M

Airbus A400M

Foto: Bloomberg

Największa w Europie grupa przemysłu lotniczego zwiększyła po 9 miesiącach zysk operacyjny (bez jednorazowych elementów) o 12 proc. do 2,6 mld euro z 2,3 mld rok temu. Zysk netto wzrósł o 16 proc. do 1,4 mld, obroty o 4 proc. do 40,65 mld, a wartość zamówień netto na 791samolotów wyniosła 765,4 mld euro (680,6 mld rok temu). W III kwartale zysk netto zmalał o 41 proc. do 264 mln euro na skutek niekorzystnych zmian kursu dolara, EBIT wzrósł o 14 proc. do 744 mln, a orbity wyniosły bez zmiany 13,3 mld.

- Lepsza działalność operacyjna wpłynęła na wzrost obrotów i rentowności po 9 miesiącach — stwierdził prezes Tom Enders. — Osiągnęliśmy kluczowe cele: certyfikację A350, pierwszy lot A320neo i ogólną poprawę stanu finansów. Czekają nas liczne wyzwania: uruchomienie produkcji A330neo i zwiększenie produkcji A350 i A400M.

Szef pionu finansowego Harald Wilhelm stwierdził, że firma dość dobrze daje sobie radę w warunkach niepewności gospodarczej, bo linie lotnicze zamawiają sprawniejsze energetycznie nowe odrzutowce, zadatkując zamówienia, co przyczyniło się do zaskakująco dużego cash-flow. — Nie martwimy się o rynek, w porównaniu z początkiem roku mamy bardzo dobrą sytuację pod względem zamówień, bardzo duży portfel — stwierdził.

Airbus potwierdził roczne prognozy — umiarkowany wzrost marży operacyjnej w 2014 r. i rentowność 7-8 proc. w 2015 r. — ale zgłosił zastrzeżenia wynikające ze skutków nowych opóźnień w produkcji i dostawach wojskowych samolotów transportowych A400M. To największy w Europie projekt w zakresie przemysłu wojskowego. Opracowanie nowego samolotu wielozadaniowego dla 7 krajów NATO kosztowało 20 mld euro, ale problemy techniczne i opóźnienia zmusiły firmę do skorzystania w 2010 r. z pomocy 3,5 mld euro.

Problemy z A400M

Francuskie wojsko użyło A400M w Mali, ale Airbus stwierdził, że doszło do opóźnień w wyposażeniu samolotu w zaawansowane urządzenia taktyczne i systemy tankowania; niektóre z wcześniejszych sztuk musiały być przerabiane. Airbus przewidział odpis 4,2 mld euro na ten program. Grupa dokona oceny finansowej programu samolotu wojskowego w bilansie rocznym.

Opóźnienia pozwoliły klientom na skorzystanie od 1 listopada z klauzuli przewidującej rezygnację z kupna tych samolotów, ale Airbus uważa za bardzo mało prawdopodobne, by główna siódemka — Niemych, Francja, Hiszpania, W. Brytania, Belgia, Luksemburg i Turcja skorzystały z tej klauzuli.

Co do drugiego dużego projektu, superjumbo A80, w którym też pojawiły się problemy techniczne, Airbus wyjaśnił, że opanował koszty jego produkcji, i spodziewa się osiągnięcia równowagi finansowej w 2015 r.

Planowo przebiegają przygotowania do wydania w IV kwartale pierwszego samolotu szerokokadłubowego z kompozytów A350. Firma ograniczyła niedawno produkcję szlagierowego samolotu A330 z 10 do 9 miesięcznie, a wielkość ta będzie zależeć od dalszych zamówień.

Największa w Europie grupa przemysłu lotniczego zwiększyła po 9 miesiącach zysk operacyjny (bez jednorazowych elementów) o 12 proc. do 2,6 mld euro z 2,3 mld rok temu. Zysk netto wzrósł o 16 proc. do 1,4 mld, obroty o 4 proc. do 40,65 mld, a wartość zamówień netto na 791samolotów wyniosła 765,4 mld euro (680,6 mld rok temu). W III kwartale zysk netto zmalał o 41 proc. do 264 mln euro na skutek niekorzystnych zmian kursu dolara, EBIT wzrósł o 14 proc. do 744 mln, a orbity wyniosły bez zmiany 13,3 mld.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy