Spełnione nadzieje

Dotychczasowi laureaci konkursu nie osiedli na laurach. Rosną i zdobywają kolejne nagrody.

Publikacja: 30.11.2015 21:00

Oceniając polską gospodarkę z perspektywy pięcioletniej już historii konkursu „Młoda Marka Sukcesu", można stwierdzić, że ma ona dwa filary – żywność i nowe technologie. Przedstawiciele tych dwóch sektorów wymieniają się na najwyższym stopniu podium, zdobywając główną nagrodę – wartą 400 tys. kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski.

Ten podział na dwa sektory jest wręcz symboliczny – żywność od lat pozostaje jedną z najmocniejszych stron naszej gospodarki i naszego eksportu, będąc też jednym z niewielu produktów, gdzie polskość marki jest jej atutem docenianym zarówno przez konsumentów w kraju, jak również za granicą.

Z kolei nowe technologie i związane z nimi innowacje są jedną z największych nadziei na przyszły rozwój polskiej gospodarki. Tegoroczne zwycięstwo Zagrodowego sprawia, że w 5-letniej historii konkursu szalę z nagrodami przeważyły marki spożywcze, choć dwa ostatnie lata należały do nowych technologii.

Piotr Nielubowicz, wiceprezes ds. finansowych spółki CD Projekt, która jest właścicielem marki Wiedźmin, ubiegłorocznego zwycięzcy, wspomina, że odbierając w grudniu 2014 r. nagrodę Młoda Marka Sukcesu, szefowie firmy wiedzieli, że stoi przed nimi ogromne wyzwanie. Chcieli sprostać oczekiwaniom fanów gier ze świata Wiedźmina, którzy z niecierpliwością czekali na premierę trzeciej części gry – Wiedźmin 3: Dziki Gon.

– Nagroda i towarzysząca jej kampania marketingowa pomogła nam dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców i skuteczniej wzmocnić świadomość marek Wiedźmin i CD Projekt na polskim rynku w okresie bezpośrednio poprzedzającym premierę gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon" – podkreśla Nielubowicz. Jak dodaje, 2015 rok jest rekordowy dla firmy; majowa premiera „Wiedźmina" spotkała się z fantastycznym przyjęciem na rynku – przez pierwszych sześć tygodni od premiery sprzedano ponad 6 mln kopii gry.

– To fenomenalny wynik i absolutny rekord w historii naszej firmy – twierdzi Nielubowicz, przypominając, że trzecia część flagowej gry CD Projektu zdobyła dotychczas ponad 250 nagród na całym świecie, w tym rekordowe siedem prestiżowych Golden Joystick Awards przyznawanych przed międzynarodowe środowisko graczy. Ten sukces przełożył się na realne i to duże pieniądze; do końca września tego roku spółka osiągnęła ponad pół miliarda złotych przychodów ze sprzedaży produktów pod marką Wiedźmin na całym świecie. – Jesteśmy dumni, że rozpoznawalna i ceniona na świecie marka Wiedźmin to jeden z czołowych polskich sukcesów eksportowych – w bieżącym roku ponad 95 proc. naszych przychodów związanych z marką Wiedźmin (The Witcher) pochodzi ze sprzedaży eksportowej – zaznacza wiceprezes CD Projektu.

Sprzedaż za granicą zapewnia również większość przychodów pod logo laureata konkursu z 2013 – marki Fibaro, która firmuje systemy i urządzenia automatyki domowej. Jest już liczącym się graczem w przyszłościowym sektorze IoT (Internetu Rzeczy).

Właściciel marki, poznańska Fibar Group, sprzedaje swoje produkty w ponad 90 krajach na pięciu kontynentach. – Planujemy systematycznie rozbudowywanie sieci partnerów w poszczególnych państwach oraz wchodzenie na nowe rynki. Największe nadzieje pokładamy w regionach, w których prężnie rozwija się cały sektor IoT, w tym w USA – podkreśla Ewa Bujak, szefowa PR w spółce. Jak zaznacza, Fibaro rozwija się też w kraju, gdzie współpracuje z dużymi sieciami handlowymi, jak Media Markt czy Empik, oraz z czołowymi deweloperami (m.in. Dom Development, Echo Investment).

Wśród największych osiągnięć w ostatnich dwóch latach firma wymienia swoje nowości produktowe (w tym najmniejszy na świecie sensor ruchu – Fibaro Motion Sensor) oraz rozwój współpracy z sieciami telekomunikacyjnymi na całym globie. Jak podkreśla Ewa Bujak, urządzenia Fibaro są w ofercie Orange we Francji i Rumunii (wkrótce także w Polsce). Są również dostępne u jednego z największych operatorów telekomunikacyjnych w Stanach Zjednoczonych oraz w China Mobile. Ostatnio Fibar Group nawiązała także współpracę z Etisalat, potentatem telekomunikacji w krajach arabskich. Sukcesy i perspektywy Fibaro docenił też jeden z najbogatszych Polaków – Sebastian Kulczyk, prezes Kulczyk Investments, kupując latem tego roku 25 proc. udziałów poznańskiej spółki.

Na szukaniu nowych odbiorców w kraju koncentruje się Młoda Marka Sukcesu z 2012 r. – Mój Ulubiony. Jej właściciel Spółdzielnia Dostawców Mleka w Wieluniu obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności i – jak przyznaje prezes Stefan Bartela – zwycięstwo w konkursie „Rzeczpospolitej" jest jednym z osiągnięć, z których spółdzielnia jest najbardziej dumna. (Chwali się nim na swojej głównej stronie). Flagowy produkt, twarożek kanapkowo-sernikowy Mój Ulubiony zapewnia ok. 45 proc. przychodów spółdzielni, która rywalizuje na bardzo konkurencyjnym mleczarskim rynku. Jak dodaje prezes Bartela, wysokie oceny konsumentów dzisiaj już nie wystarczą; potrzebne jest wsparcie promocyjne, które zapewniają marce m.in. gazetki promocyjne sieci handlowych, reklamy telewizyjne, a ostatnio książeczka z przepisami „Mój Ulubiony na każdy miesiąc".

Sukces w konkursie „Rzeczpospolitej" do dziś wspomina także rodzinna firma Abramczyk, której marka – Abramczyk – została laureatem jego pierwszej edycji w 2011 r. Firma, będąca czołowym producentem ryb i owoców morza w Polsce, dowiodła, że również mrożone ryby mogą mieć markę – i to markę budowaną w oparciu o dobrą jakość. Piotr Kośmicki, dyrektor marketingu bydgoskiej spółki, ocenia, że obecnie jej udział w polskim rynku mrożonych ryb sięga już 30 proc.

W rozwoju firmy i marki pomagają kolejne nowości – w tym dwie wprowadzone w ciągu ostatniego roku. Jedną z nich jest SuperFilet – czysty filet z miruny nowozelandzkiej, pozbawiony ości i skóry, a drugą Abraline– indywidualnie pakowane filety z wybranych gatunków ryb. Zdaniem Kośmickiego, te oraz inne nowości pomogły zwiększyć tegoroczną sprzedaż, która powinna być o 15–20 proc. wyższa niż rok wcześniej. Obok nowych produktów oraz inwestycji w rozwój sprzedaży (także w tradycyjnych sklepach) w rozwoju marki pomagają kampanie edukacyjno-promocyjne – przede wszystkim w prasie i internecie, a także na uruchomionym przed dwoma laty fanpage'u firmy na Facebooku.

Oceniając polską gospodarkę z perspektywy pięcioletniej już historii konkursu „Młoda Marka Sukcesu", można stwierdzić, że ma ona dwa filary – żywność i nowe technologie. Przedstawiciele tych dwóch sektorów wymieniają się na najwyższym stopniu podium, zdobywając główną nagrodę – wartą 400 tys. kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski.

Ten podział na dwa sektory jest wręcz symboliczny – żywność od lat pozostaje jedną z najmocniejszych stron naszej gospodarki i naszego eksportu, będąc też jednym z niewielu produktów, gdzie polskość marki jest jej atutem docenianym zarówno przez konsumentów w kraju, jak również za granicą.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy