Wygrany w kategorii handel i usługi może być tylko jeden – marka Biedronka, pod którą działa w Polsce ponad 3 tys. sklepów. Wartość jej marki oceniana jest na niemal 7,3 mld zł, co w przypadku kategorii handel i usługi jest wynikiem poza zasięgiem konkurencji. Druga marka w kategorii, czyli Lotto, wyceniana jest na 1,6 mld zł, a trzecia – Inter Cars na 1,1 mld zł.

Ranking Marek 2021

Sukces Biedronki pociągnął za sobą tryumf całego sektora dyskontowego – działają na nim jeszcze takie sieci, jak Lidl, Aldi, Netto. W sumie odpowiadają już za ponad 34 proc. wydatków Polaków na kategorie FMCG – produkty spożywcze oraz chemiczne.

Zmiany na zakupach

Podczas pandemii dyskonty zdecydowanie najmniej odczuły wpływ negatywnych trendów. Choć sklepy spożywcze były otwarte, to restrykcje związane z liczbą klientów mogących jednocześnie przebywać w placówce spowodowały zmiany w zachowaniach. Klienci chodzili na zakupy rzadziej, kupując podczas jednego pobytu w sklepie więcej, chętniej wybierali sklepy blisko domu, nawet te małoformatowe.

Biedronka sobie poradziła, w 2020 r. jej przychody wyniosły niemal 13,5 mld euro. W stosunku do roku wcześniejszego o 10,4 proc. więcej – to dynamika liczona w złotówkach, w euro wyniosła ona 6,7 proc. Na koniec 2020 r. Biedronka miała 3115 sklepów, rok wcześniej – 3002. Mimo wyzwań związanych z pandemią sieć nadal inwestowała – na rozwój przeznaczyła nieco ponad 300 mln euro.

Biedronka umacnia swoją obecność nie tylko pod względem liczby placówek, ale także w świadomości konsumentów To nie tylko organizowane nieustannie promocje, ale także akcje przyciągające do programu lojalnościowego Moja Biedronka.

Z efektami, ponieważ skutecznie przywiązuje do siebie przynajmniej część klientów. – Tylko niewielka grupa koncentruje wydatki wokół jednej sieci. Przeciętny Kowalski w 2020 r. pomimo pandemii zrobił zakupy 325 razy, odwiedzając średnio aż 20 różnych sieci. Przy takiej konkurencji i częstotliwości zakupów utrzymanie lojalności jest ogromnym wyzwaniem – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Autopromocja
RADAR.RP.PL

Przemysł obronny, kontrakty, przetargi, analizy, komentarze

CZYTAJ WIĘCEJ

Lojalność mierzona jest jako procent wydatków na FMCG, które konsumenci ponoszą w danej sieci, w relacji do całości wydatków poniesionych we wszystkich kanałach zakupowych. Zdecydowanie wygrywa Biedronka z wynikiem 30,4 proc. przed Lidlem z 12,8 proc.

– Już ponad 10 mln osób aktywnie korzysta z karty Moja Biedronka podczas zakupów. Tylko od lutego do końca kwietnia br. w voucherowych promocjach klienci mogli zaoszczędzić aż 80 mln zł podczas zakupów. Do 31 maja w sklepach sieci Biedronka trwa kolejna, podobna akcja – mówi Jakub Mazur z biura prasowego sieci.

Firma jest obecna także na wielu innych poziomach relacji z klientami. W fundacji koncentruje się na inicjatywach skierowanych do seniorów, prowadzi od lat konkurs „Piórko", nagradzając najlepsze książki i ilustracje dla dzieci. Nie jest to jedyny przykład sukcesu portugalskiego Jerónimo Martins w zestawieniu. Znalazła się w nim także sieć drogerii Hebe, ta marka wyceniana jest na 55,8 mln zł.

Tradycja silną stroną

Wicelider kategorii, czyli Lotto, również mocno inwestuje w swoją pozycję, a jest to marka z dłuższym rodowodem – jej właściciel, czyli Totalizator Sportowy, działa od 1956 r. Firma zajmuje się organizowaniem gier liczbowych, uzyskiwane środki przeznacza m.in. na cztery fundusze celowe, w tym Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, do którego przekazywanych jest 75 proc. wpływów. Jak informuje firma, funduszem zarządza Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, które rozdziela dofinansowanie na projekty sportowe samorządów lokalnych, a także realizuje inwestycje o szczególnym znaczeniu dla polskiego sportu. Od 1994 r. na rachunek Funduszu trafiło ponad 13,8 mld zł.

Totalizator Sportowy tworzy nowe projekty, np. kolejne programy stypendialne, proponuje klientom nowe formy zakupów. Przez wiele lat chęć zakupu gry oznaczała konieczność udania się do kolektury lub sklepu z odpowiednim punktem Lotto, teraz można już uczestniczyć w nich za pośrednictwem internetu – przez stronę i aplikację mobilną.

Podium zamyka Inter Cars, ta marka została wyceniona na 1,1 mld zł. Jej właściciel to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w regionie, firma jest obecna na ponad 20 rynkach. Jej oferta obejmuje zarówno wszelkiego rodzaju towary motoryzacyjne oferowane przez własny sklep internetowy, jak i wyposażenie warsztatowe, w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu.

Firma zaczynała ponad 30 lat temu najpierw jako dystrybutor części, później uruchamiała kolejne projekty, np. pierwszą sieć zrzeszającą niezależne warsztaty – najpierw osobowe, a następnie ciężarowe. Od kilku lat firma oferuje również części, akcesoria i osprzęt do jachtów oraz łodzi motorowych. Od 2004 r. spółka jest notowana na GPW.

Czwartą pozycję w kategorii zajmuje Żabka, sieć niewielkich sklepów osiedlowych. Od lat rośnie w rekordowym tempie, a w pandemicznym roku nawet tempo przyspieszyła – uruchomiła 1 tys. nowych sklepów, ma ich już w Polsce ponad 7 tys. Firma szybko odpowiada na rynkowe trendy, np. uruchamiając własną markę Plant Hunter z roślinnymi alternatywami dla produktów mięsnych czy nabiału.

W czołówce naszego zestawienia jest jeszcze wiele sieci handlowych, jak ABC, Stokrotka czy Lewiatan.

Polski handel nadal się rozwija, postępuje konsolidacja, czego przykładem jest przejęcie Tesco przez Netto, pojawiają się również nowi gracze, jak choćby rosyjska sieć hard dyskontów Mere.

Czas marek online

Niemal 840 mln zł wynosi wycena marki Allegro, polskiego potentata na rynku handlu internetowego. W tym sektorze pandemia spowodowała ogromne zmiany, zamknięcie na długie miesiące wielu sklepów stacjonarnych spowodowało, iż często jedyną opcją zakupu wielu kategorii produktów był internet.

Allegro mocno to odczuło – w 2020 r. sprzedaż na platformie wyniosła 35,1 mld zł i była o 54 proc. wyższa niż rok wcześniej. Przychody spółki m.in. z tytułu prowizji wyniosły niemal 4 mld zł. Firma staje teraz przed nowymi wyzwaniami, choćby z powodu rosnącej konkurencji. Od marca na polskim rynku działa już platforma Amazon, co w dłuższej perspektywie odczuje większość dużych e-sprzedawców.

Reprezentantów tego dynamicznie rosnącego sektora w zestawieniu powinno szybko przybywać. W obecnej edycji są to np. platforma do handlu oponami, czyli Oponeo. Marka obecna jest w wielu krajach nie tylko naszego regionu i nadal szybko się rozwija, obecnie wyceniana jest na 140,4 mln zł.

Sklep internetowy z żywnością Frisco ma markę ocenianą na 12,1 mln zł. Ten sektor e-handlu urósł w czasie pandemii kilkakrotnie i można spodziewać się utrzymania tego trendu. Rosną też e-zakupy w innych branżach; z raportu PayU wynika, że w 2021 r. Polacywydadzą na kosmetyki i perfumy ok. 720 mln dol., 13 proc. więcej niż w 2020 r. i 34 proc. więcej w porównaniu z 2019 r. Nasze e-wydatki na odzież i akcesoria mają wynieść już 6,5 mld dol.

W sieci kupuje już 20 mln Polaków, oznacza to wzrost wydatków online do 100 mld zł.