Adam Roguski: Budowa dróg przez mękę. Koszty przygniotły wykonawców

Dużo się zmieniło na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z publicznych pieniędzy, ale jeszcze mnóstwo jest do poprawy. Dobrze, że w kontraktach pojawiły się zapisy o waloryzacji kosztów, ale dziś one nie wystarczają.

Publikacja: 19.10.2023 03:00

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Budowa dróg przez mękę. Jak urealnić kontrakty budowlane?

Foto: Adobe Stock

Na szerokim rynku budowlanym zasady gry z grubsza wyglądają tak samo: inwestor umawia się z wykonawcą na zbudowanie obiektu za sztywno określoną stawkę w określonym terminie. Im większa wartość kontraktu i dłuższy harmonogram budowy, tym większe ryzyko dla wykonawcy. To firma budowlana musi tak skalkulować budżet, by zapewnić sobie godziwy zysk i mieć bufor na ewentualny wzrost kosztów: materiałów, pracy, finansowania. Co innego budowa magazynu w rok, a co innego odcinka ekspresówki czy linii kolejowej za setki milionów złotych w ciągu kilku lat.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko