- Chcemy w tym roku rozpocząć nadawanie w technologii DAB + naszych czterech ogólnopolskich programów i Radia dla Zagranicy w dwóch aglomeracjach miejskich: w województwie mazowieckim oraz na Śląsku. Rezerwacja częstotliwości obowiązuje do 2023 roku, ale osiągnięcie pokrycia sygnałem całej Polski planujemy znacznie wcześniej - mówi Henryk Cichecki, członek zarządu Polskiego Radia.
Cztery lata to za mało?
Rezerwację częstotliwości PR ma już od początku lutego ubiegłego roku. Publiczny nadawca chciał już wtedy zacząć nadawać cyfrowo w kilku miastach na Euro 2012, ale spadki wpływów z abonamentu spowodowały, że nie doszło do wyboru operatora tej usługi, a przetarg na jej operatora został unieważniony. Dzięki niemu Polskie Radio, które będzie merytorycznym operatorem pierwszego pakietu cyfrowego radia w Polsce oraz jego pierwszym nadawcą, zorientowało się w cenach, jakich może oczekiwać od potencjalnego operatora. - Prawdopodobnie w pierwszych latach działania usługi nie będą to jeszcze ceny docelowe, ponieważ operator będzie musiał sfinansować budowę koniecznej infrastruktury i odzyskać zainwestowane pieniądze. Umowę planujemy zawrzeć na maksimum cztery lata, zgodnie z wymogami zamówień publicznych. Przy opracowaniu założeń przetargu będziemy korzystać z naszych ubiegłorocznych doświadczeń, gdy ostatecznie zaproponowane warunki finansowe odbiegały od ofert operatorów tylko o kilkanaście procent – mówi Henryk Cichecki.
Do planowanego przez Polskie Radio przetargu na operatora cyfrowego radia przystąpią zapewne dwie firmy, z którymi publiczny nadawca testuje dzisiaj te usługę w Warszawie i Kielcach: Emitel i Info-TV-Operator.Zdaniem przedstawicieli Info-TV-Operatora, umowa zawarta tylko na cztery lata będzie oznaczała wyższą cenę usługi w przeliczeniu na rok - optymalna byłaby umowa dziesięcioletnia.
Cyfrowe radio dzieli rynek
Z 12 cyfrowych kanałów, na jakie zostanie w eterze wygospodarowane miejsce w tym roku, pięć nadawać będzie właśnie Polskie Radio (będą to wszystkie stacje, jakie obecnie nadaje, czyli: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio dla Zagranicy oraz dwa kanały regionalne: Radio dla Ciebie i jeszcze jeden, na razie nie wybrany). Na pozostałe miejsca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapewne rozpisze konkurs. Polskie Radio już zapowiada, że w nim wystartuje. W przeciwieństwie do nadawców komercyjnych, którzy wypowiedzieli się zdecydowanie przeciwko wprowadzaniu takiej usługi w Polsce.
Cyfrowe nadawanie jest wprawdzie kilkakrotnie tańsze niż analogowe, ale w przeciwieństwie do cyfrowej telewizji naziemnej, nie zastąpi analogowego. Oznaczałoby wiec dla już obecnych na rynku graczy wyższe opłaty za nadawanie.