Fachowa wiedza to za mało

Zmienia się polski rynek szkoleń. Już co trzecia z firm tej branży ma w ofercie kursy z umiejętności osobistych. To efekt rosnącego zainteresowania takimi warsztatami

Publikacja: 30.07.2008 05:55

Fachowa wiedza to za mało

Foto: Rzeczpospolita

Nawet te firmy szkoleniowe, które do niedawna nastawiały się na kursy finansowe i informatyczne, teraz poszerzają swą ofertę o miękką tematykę umiejętności osobistych. Różnego rodzaju zajęcia z tej dziedziny organizuje już ponad jedna trzecia firm. I coraz więcej zaczyna się w tym specjalizować – wynika z najnowszego raportu „Szkolenia w Polsce 2008”, który przygotowała fundacja Obserwatorium Zarządzania wraz z portalem Nowoczesna Firma

Według danych raportu zarządzanie i umiejętności osobiste (a wśród nich m.in. autoprezentacja, sprawna organizacja czasu i radzenie sobie ze stresem) to dziś dwa najbardziej popularne tematy wśród firm szkoleniowych. Bardziej nawet popularne niż sprzedaż i marketing – hity lat 90. Przybywa też firm, które specjalizują się w kursach i warsztatach rozwijających umiejętności osobiste. O ile przed trzema laty nastawiał się na nie co ósmy z graczy na rynku szkoleń, o tyle teraz już prawie co piąty.

To efekt rosnącego popytu na takie kursy kierowane przede wszystkim do kadry menedżerskiej. – Wiele osób ze specjalistów awansuje na menedżerów i szuka sposobów na rozwój umiejętności, które pomogą im zarządzać ludźmi i usprawnić codzienne działanie –ocenia Łukasz Kurosad, socjolog z portalu Nowoczesna Firma.

Rozwojowi rynku miękkich szkoleń, zwłaszcza tych związanych z umiejętnościami osobistymi, sprzyja także koniunktura na rynku pracy. Dla wielu pracowników atrakcyjne szkolenia, niezwiązane bezpośrednio z ich pracą, to dodatkowy, ceniony bonus. Pracodawcy coraz częściej traktują je więc jako sposób na motywację i zwiększenie lojalności pracowników.

Jak wynika z badań firmy AG Test Human Resources, ponad połowa dyrektorów, co drugi z kierowników i prawie co drugi ze specjalistów może liczyć na taki bonus – czyli fundowane przez pracodawcę niemerytoryczne szkolenia związane np. z kształceniem zdolności interpersonalnych.

Chętnych na takie kursy (zwłaszcza za firmowe pieniądze) byłoby dużo więcej. Według majowych badań instytutu Ipsos prawie jedna piąta Polaków chciałaby rozwijać swe umiejętności osobiste, a co ósmy deklaruje już na ten rok konkretne plany co do takich szkoleń. Jak jednak wynika z badania, deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością, bo mimo ambitnych planów w ubiegłym roku i tak najczęściej korzystaliśmy ze szkoleń podnoszących zawodowe kwalifikacje.

Nawet te firmy szkoleniowe, które do niedawna nastawiały się na kursy finansowe i informatyczne, teraz poszerzają swą ofertę o miękką tematykę umiejętności osobistych. Różnego rodzaju zajęcia z tej dziedziny organizuje już ponad jedna trzecia firm. I coraz więcej zaczyna się w tym specjalizować – wynika z najnowszego raportu „Szkolenia w Polsce 2008”, który przygotowała fundacja Obserwatorium Zarządzania wraz z portalem Nowoczesna Firma

Według danych raportu zarządzanie i umiejętności osobiste (a wśród nich m.in. autoprezentacja, sprawna organizacja czasu i radzenie sobie ze stresem) to dziś dwa najbardziej popularne tematy wśród firm szkoleniowych. Bardziej nawet popularne niż sprzedaż i marketing – hity lat 90. Przybywa też firm, które specjalizują się w kursach i warsztatach rozwijających umiejętności osobiste. O ile przed trzema laty nastawiał się na nie co ósmy z graczy na rynku szkoleń, o tyle teraz już prawie co piąty.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy