Reklama
Rozwiń
Reklama

Agresywne fundusze dają zyski

Już dziewięć z 52 funduszy inwestujących w krajowe akcje notuje dodatnią roczną stopę zwrotu. Już niedługo pochwalą się 30 proc. rocznym zyskiem

Publikacja: 28.08.2009 03:14

Agresywne fundusze dają zyski

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Czy inwestorzy indywidualni – jak kilka lat temu, widząc historyczne zyski – ustawią się w kolejkach po jednostki agresywnych funduszy? Aby przypomnieć klientom o inwestowaniu w TFI, niektórzy prezesi towarzystw rozważają przeprowadzenie kampanii reklamowych.

Prawdopodobnie już za kilka tygodni sporo funduszy akcji krajowych będzie mogło się pochwalić zyskiem przekraczającym w skali roku 30 proc. Warunek jest jeden – giełdowe indeksy nie mogą znacznie obniżyć swojego obecnego poziomu. Większość pytanych przez „Rz” analityków liczy na dalsze zwyżki na giełdzie.

Rok temu jesienią akcje były bardzo tanie. Jeśli WIG, za którym podążają wyceny funduszy akcji krajowych, utrzyma się na obecnym poziomie, czyli ok. 37,8 tys. pkt, w połowie października w skali roku będzie ponad 30 proc. na plusie. Tydzień później już ponad 50 proc., a za około pół roku – ponad 80 proc.

– Podejrzewam, że takie stopy zwrotu przyciągną sporą rzeszę chętnych na jednostki funduszy akcji czy mieszanych. Dodatkowo sprzyja temu pełna optymizmu atmosfera, jaka ogarnęła komentatorów wydarzeń na rynkach finansowych. Swoją drogą, dość uzasadniona – mówi Piotr Kuba, wiceprezes Skarbca TFI.

Ale wkrótce sytuacja może się jednak odwrócić. – Możemy zobaczyć istotny odpływ pieniędzy tych klientów, którzy weszli do funduszy w okolicach szczytu hossy, a jeszcze do tej pory się z nich nie wycofali. Ale kiedy wyjdą na zero lub minimalnie zarobią, mogą uciec ze swoich inwestycji – dodaje wiceszef Skarbca TFI. Tylko w czerwcu, lipcu i sierpniu 2007 r. do funduszy akcji krajowych trafiło łącznie ok. 23 mld zł.

Reklama
Reklama

Nie wszyscy analitycy wierzą jednak, że klienci będą równie mocno, jak dawniej, podatni na historyczne stopy zwrotu. – Także w końcówce bessy, kiedy indeksy naprawdę mocno spadały, a fundusze miały ogromne straty, odpływ kapitału był stosunkowo nieduży. Teraz potrzeba będzie naprawdę długotrwałych zwyżek wartości jednostek, a nie tylko statystycznych efektów, by zobaczyć dużo chętnych na tego rodzaju produkty – mówi Marek Juraś, główny analityk DM BZ WBK.

Mogłyby to zmienić kampanie reklamowe TFI. Zapytaliśmy ich przedstawicieli, czy planują takie działania. Tylko jeden prezes zadeklarował, że je rozważa. – W związku z bardzo dobrymi wynikami funduszy AIG (trzymiesięczne stopy zwrotu funduszy polskich, 12-mies. stopy zwrotu zagranicznych) rozważamy przeprowadzenie jesienią kampanii produktowej – poinformował „Rz” Krzysztof Stupnicki, prezes AIG TFI.

Kilku innych szefów towarzystw inwestycyjnych przyznało, że szykują kampanie reklamowe na bardzo niewielką skalę i bez wykorzystywania w nich historycznych stóp zwrotu.

– Dzisiaj banki, które są akcjonariuszami większości TFI, nie mają motywacji, by wykładać pieniądze na kampanie reklamowe. Gdyby ruszyły kampanie reklamowe i przestawiono by kanały sprzedażowe, pewnie towarzystwa znalazłyby w najbliższym czasie sporo chętnych na fundusze – podkreśla analityk DM BZ WBK.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=n.chudzynska@rp.pl]n.chudzynska@rp.pl[/mail][/i]

Reklama
Reklama

[ramka] [b][link=http://www.rp.pl/temat/181776.html]Wszystko o funduszach inwestycyjnych[/link][/b][/ramka]

Czy inwestorzy indywidualni – jak kilka lat temu, widząc historyczne zyski – ustawią się w kolejkach po jednostki agresywnych funduszy? Aby przypomnieć klientom o inwestowaniu w TFI, niektórzy prezesi towarzystw rozważają przeprowadzenie kampanii reklamowych.

Prawdopodobnie już za kilka tygodni sporo funduszy akcji krajowych będzie mogło się pochwalić zyskiem przekraczającym w skali roku 30 proc. Warunek jest jeden – giełdowe indeksy nie mogą znacznie obniżyć swojego obecnego poziomu. Większość pytanych przez „Rz” analityków liczy na dalsze zwyżki na giełdzie.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Ekonomia
Model monopolu państwowego nie sprawdził się w żadnym kraju Unii Europejskiej
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama