Eurobarometr: Europa coraz mniej stacjonarna

Publikacja: 12.07.2011 20:11

Europejczycy odchodzą od telefonów stacjonarnych na rzecz komórkowych oraz rozmów przez Internet - pokazują dane Eurobarometru. Badania prowadzone były między 9 lutego a 8 marca tego roku, z udziałem 27 tys. gospodarstw w obrębie Unii Europejskiej.

Wynika z nich, że 98 proc. badanych ma dostęp do telefonów stacjonarnych, a o 9 proc. mniej - do komórkowych. Ponad 60 proc. z nas korzysta i z jednych, i z drugich. Blisko jedna czwarta Europejczyków używa wyłącznie komórek. W Finlandii, Czechach, na Litwie, Łotwie i Słowacji taki model przyjęła ponad połowa mieszkańców.

Mankamentem tego rozwiązania są zbyt wysokie - zdaniem badanych - ceny rozmów przez telefon komórkowy. To dlatego 65 proc. osób przyznaje, że ogranicza długość swoich rozmów w sieci komórkowej. Nie dziwi więc, że coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się bardzo tanie rozmowy przez Internet, z których korzysta już ponad jedna czwarta tych, którzy mają dostęp do sieci. To o 6 proc. więcej, niż wykazało poprzednie badanie.

Połączenia takie niestety mają często niezadowalającą jakość, co zauważyła jedna czwarta badanych. Twierdzą oni, że prędkość przesyłania danych jest niezgodna z warunkami określonymi w podpisanych przez nich umowach. Zdarzają się też przerwy w połączeniach internetowych.

- Konsumenci dali nam wyraźnie do zrozumienia, że przepustowość łączy internetowych i jakość usług są dalekie od tego, co im obiecano - powiedziała Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę cyfrową. - Organy krajowe muszą podjąć odpowiednie działania, które zmuszą operatorów do przestrzegania nowych przepisów UE zobowiązujących ich do zachowania przejrzystości w odniesieniu do przepustowości łączy i jakości usług.

Przepisy takie obowiązują od 25 maja tego roku. KE rozważa zaostrzenie zapisów egzekwujących te zalecenia.

Eurobarometr pokazuje, że odwrocie są telefony stacjonarne. Tylko niecałe 10 proc. Europejczyków używa wyłącznie tego sposobu połączeń.

Ponad 40 proc. badanych zdecydowało się na zakup pakietu usług, w skład którego wchodzi telefon, internet i telewizja. Aż 61 proc. łączy internetowych i połowa usług telefonii stacjonarnej jest właśnie częścią takiego pakietu.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego