Mała lojalność kierowców

Dla klientów liczy się też coraz bardziej sprawna likwidacja szkód

Publikacja: 30.03.2012 05:31

Lojalność klientów ubezpieczycieli jest niska

Lojalność klientów ubezpieczycieli jest niska

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch DM Danuta Matloch

Co czwarty kierowca zmienia ubezpieczyciela co dwa – trzy lata, a co dziesiąty – każdego roku. Najczęstszym powodem decyzji o wyborze konkurencyjnej oferty jest cena polisy

(61 proc.), ale co siódmy kierowca rezygnuje z dotychczasowej firmy z powodu niskiego poziomu likwidacji szkód – wynika z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla „Rz".

Nacisk na jakość

Ponad połowa kierowców jako powód zmiany ubezpieczyciela wskazuje na znalezienie atrakcyjniejszej oferty cenowej. Czy zatem ciągły wzrost cen polis nie odstraszy klientów?

– Jeśli cenę podnosiłby jeden ubezpieczyciel, to rzeczywiście mógłby szybko stracić klientów. Ale podwyżki wprowadzają wszyscy, bo koszty wypłat są coraz wyższe. Klient niezadowolony z wyższej ceny przy odnowieniu polisy w jednej firmie najprawdopodobniej spotka się z wyższą ceną również w innej – uważa Marcin Jaworski, rzecznik Warty.

Jednak lojalność klientów ubezpieczycieli jest niska. – Jak wynika z globalnych badań Accenture, około połowa kierowców planuje kupić lub odnowić polisę u innego ubezpieczyciela. Poza ceną rosnące znaczenie ma jakość – zauważa dr hab. Jacek Lisowski z Katedry Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Co piąty kierowca jako powód związania się z daną firmą wskazał dobrą opinię, jaką usłyszał o ubezpieczycielu. – Z naszych obserwacji wynika, że klienci w pierwszej kolejności robią selekcję firm pod względem wiarygodności. Gdy już wybiorą kilku ubezpieczycieli, porównują ich ofertę pod względem cen – mówi Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU ds. likwidacji szkód.

Doświadczenia innych

Ubezpieczyciele zauważają ponadto, że przy wyborze firmy rosnące znaczenie mają opinie o przebiegu likwidacji szkód. – Coraz więcej kierowców jest skłonnych zapłacić więcej w zamian za szybką i miłą obsługę, bez bycia przeczołganym przez męczącą biurokrację – dodaje Tomasz Tarkowski. Dlatego właśnie rośnie trend uproszczonej formy likwidacji szkód, w której często wystarczy jedynie oświadczenie klienta przez telefon.

Sprawność likwidacji jest istotna przede wszystkim w przypadku polis autocasco, przy wyborze obowiązkowego OC najważniejsza jest cena. Zmiany może spowodować system bezpośredniej likwidacji szkód, nad którym pracuje rynek. Wówczas możliwe będzie dochodzenie odszkodowania przez poszkodowanego u swojego ubezpieczyciela – sprawność i szybkość procesu zyska zapewne na znaczeniu.

Jednocześnie ponad 70 proc. badanych uważa, że nowoczesne technologie, jak dostęp online oraz aplikacje mobilne są w ubezpieczeniach przydatne – skorzystał z nich co prawda tylko co piąty badany, jednak 3/4 osób nie wyklucza, że zrobi to w przyszłości.

Jak wynika z badań ARC, najwięcej osób polisę zawarło przez agenta i w oddziale firmy, ale też aż 1/4 badanych podpisała ją w Internecie. – Coraz więcej osób mając umowę podpisaną w tradycyjnym kanale, przy odnowieniu chce skorzystać z dostępu online. To efekt zmiany pokoleniowej – zauważa Jacek Lisowski.

Łukasz Rajzer, kierownik marketingu w ipolisa.pl:

Polacy coraz chętniej szukają informacji o najlepszej ofercie ubezpieczeń w Internecie. Większość osób wybiera polisę, sugerując się ceną. Przy dzisiejszym koszcie eksploatacji samochodu w dłuższej perspektywie to nierozsądne. Konkurencja cenowa może bowiem spowodować spadek jakości obsługi poszkodowej.

Inna kwestia to fakt, że już 15 proc. kierowców oblicza składki na ipolisa.pl, jednak tylko kilka procent kupuje je online. Problemem jest brak przygotowania ubezpieczycieli, którzy rzadko mają systemy sprzedaży online. Wyjątkiem są firmy direct, które mają jednak tylko 4-proc. udział w rynku. W Anglii sprzedaż online stanowi większość przypisu, w Polsce potrzebujemy jeszcze kilku lat na zdecydowany wzrost znaczenia tej formy sprzedaży.

Ekonomia
Podcast „Twój Biznes”: Nowe restrykcje USA na chipy: Polska w gronie krajów drugiej kategorii
Ekonomia
Biznes ma szansę zbudować kapitalizm interesariuszy
Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego