Wyciągi z kont bankowych, papierowe czy elektroniczne

Raz w miesiącu papierowy wyciąg dostajemy na ogół za darmo pod warunkiem, że nie korzystamy jednocześnie z wyciągów elektronicznych. I na razie tak pozostanie

Publikacja: 27.09.2012 01:07

Pani Małgorzata z Warszawy jest wieloletnią klientką banku Pekao SA. Na początku września jak co miesiąc dostała wyciąg z konta.

–  Zdziwiłam się. Zamiast sześciu stron, jak było zaznaczone na pierwszej, w kopercie znajdowały się trzy. Zastanawiałam się, czy ktoś nie ukradł pozostałych kartek z wykazem moich transakcji – opowiada czytelniczka.

Zagadka wyjaśniła się po dwóch dniach. Pani Małgorzata otrzymała kolejną przesyłkę  z banku, a w niej brakujące strony.

– Czy Pekao ma zbyt dużo pieniędzy i dlatego dzieli rachunki? – pyta czytelniczka.

Nie mieści się w kopercie

Jak tłumaczy „Rz" Tomasz Bogusławski z Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Pekao SA, wysyłanie dwóch listów do klienta zdarza się bardzo rzadko, a spowodowane jest po prostu pojemnością koperty.

– Czasami klienci wykonują tak wiele operacji w miesiącu, że wyciąg trzeba wysłać w dwóch oddzielnych listach. To nie jest codzienna praktyka, a wyjątkowa sytuacja – tłumaczy Tomasz Bogusławski.

Zapewnia, że nawet podzielone wyciągi są zawsze wysyłane jednocześnie i teoretycznie powinny jednocześnie dotrzeć do klienta. Ale wszystko zależy od poczty.

Jak dodaje Tomasz Bogusławski, coraz więcej klientów przekonuje się do wyciągów w wersji elektronicznej. W listopadzie 2011 r. wyciągi papierowe wysyłano do 55,7 proc. klientów, a w końcu lipca tego roku do 53,6 proc. Jeśli chodzi o umowy podpisane w 2012 r., udział wyciągów papierowych wynosi jedynie 16,2 proc. Nowi klienci zdecydowanie preferują wyciągi elektroniczne.

W Pekao papierowe zestawienia operacji wykonanych na większości typów rachunków są bezpłatne i bank nie zamierza tego zmienić. Wyjątkiem jest Eurokonto Mobilne, z założenia przede wszystkim elektroniczne. Jego posiadacze za wyciąg papierowy muszą zapłacić 5 zł.

Bank cyklicznymi akcjami stara się przekonać klientów do e-wyciągów. – Jak pokazują liczby, robimy to z dużym powodzeniem. Jednak  dotychczasowych klientów nie będziemy zmuszali do zmiany formy wyciągu, szanując ich decyzję i przyzwyczajenia – podkreśla Tomasz Bogusławski.

U konkurentów podobnie

W PKO BP z papierowych wyciągów korzysta około 80 proc. klientów, ale liczba ta maleje.

– Raz w miesiącu taki wyciąg dostarczamy bezpłatnie. Jeśli klient chce go dostawać częściej, musi zapłacić 6 zł – informuje Michał Zwoliński z PKO BP. Jeżeli bank nie ma możliwości komunikowania się z klientem w sposób elektroniczny, tradycyjne wyciągi są koniecznością.

W ING Banku Śląskim ok. 10 proc. klientów dostaje wyciągi papierowe, reszta elektroniczne.

Jak zauważa Piotr Utrata, rzecznik banku, liczba tych drugich stale rośnie, bo coraz więcej jest użytkowników ING BankOnLine.

Bank raz w miesiącu bezpłatnie dostarcza wykaz transakcji tradycyjną pocztą. – Jeśli klient chce, by było to częściej, np.  po każdej zmianie salda, wówczas płaci 3,5 zł lub 9 zł w zależności od rodzaju rachunku  – tłumaczy Piotr Utrata. – Zwykle bank wysyła wyciąg w jednej przesyłce. Bywa, że jest to kilka osobnych pism, jeżeli wyciągi są przygotowywane w inne dni i/lub mają być wysyłane na różne adresy zgodnie z dyspozycją klienta.

Przedstawiciel ING Banku podkreśla, że instytucja ta nadal będzie utrzymywać wyciągi papierowe dla osób, które takiej formy oczekują. – Ale od dłuższego czasu promujemy bankowość internetową i zachęcamy do korzystania z niej przy sprawdzaniu salda i historii transakcji – mówi Piotr Utrata.

Nie wszyscy mają Internet

W Alior Banku zaledwie 3 proc. klientów dostaje wyciągi w formie papierowej.  – Są to osoby, które nie korzystają z elektronicznych kanałów komunikacji – wyjaśnia Janusz Wróblewski z Alior Banku. Dodaje, że klienci ci otrzymują wykaz miesięcznych transakcji za darmo. Natomiast ci, którzy mają kontakt z bankiem przez Internet (jest ich  97 proc.), za papierowe wyciągi muszą płacić po 5 zł.

– Każdemu klientowi musimy dostarczyć zestawienie operacji na rachunku, gdyż takie są wymogi prawa. Jednocześnie nie każdy klient musi mieć dostęp do kanałów elektronicznych. Dlatego u nas dalej będą funkcjonowały wyciągi papierowe – tłumaczy Janusz Wróblewski.

Blisko 70  proc. klientów banku Millennium korzysta wyłącznie z e-wyciągów. – Spośród nowych klientów zakładających konta wyciągi takie wybiera ponad 90 proc. – mówi Wojciech Kaczorowski, rzecznik Millennium.

Bank nie pobiera opłat za tradycyjne wyciągi i nie planuje ich likwidacji. Bo nadal  nie wszyscy klienci mają dostęp do Internetu i możliwość komunikowania się z bankiem elektronicznie.

Jak informuje Magdalena Paciorek z BGŻ, w tym banku też są klienci preferujący papierowe wyciągi z rachunku, choć ich liczba spada. BGŻ pobiera 5 zł opłaty za wyciągi papierowe od tych osób, które jednocześnie dostają za darmo wykaz transakcji w formie elektronicznej. Klient otrzymuje jeden skonsolidowany wyciąg obejmujący produkty detaliczne i osobne zestawienie operacji na karcie kredytowej. Bank, tak jak inne instytucje, zachęca klientów do przechodzenia na wyciągi elektroniczne.

—Janina Blikowska

Pani Małgorzata z Warszawy jest wieloletnią klientką banku Pekao SA. Na początku września jak co miesiąc dostała wyciąg z konta.

–  Zdziwiłam się. Zamiast sześciu stron, jak było zaznaczone na pierwszej, w kopercie znajdowały się trzy. Zastanawiałam się, czy ktoś nie ukradł pozostałych kartek z wykazem moich transakcji – opowiada czytelniczka.

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy