Białostocka spółka AC SA działa na polskim rynku od 25 lat. Jest liczącym się w świecie producentem systemów LPG do aut. Oferuje ponad 200 produktów do autogazu, z których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG/CNG. Sztandarowym produktem jest seria pod marką STAG, prawdopodobnie najbardziej rozpoznawana i najchętniej kupowana marka podzespołów elektronicznych do autogazu.

AC zatrudnia ponad 400 osób i jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju. Jak szacuje spółka, ma ona ponad 50-proc. udział w rynku polskim.

Oferta produktowa AC dociera do ponad 30 krajów. W 2011 r. sprzedaż na rzecz kontrahentów zagranicznych stanowiła 63 proc. przychodów firmy ogółem. Do kluczowych odbiorców zagranicznych należą m.in. Niemcy, Rosja, Ukraina, Turcja i Tajlandia. W ub.r. firma utworzyła Centrum Badawczo-Rozwojowe. Spółka dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym, a większość podzespołów wytwarzana jest na zautomatyzowanych liniach technologicznych. W latach 2008–2010 AC zainwestowała w rozwój niemal 29 mln zł. W sierpniu ubiegłego roku AC SA zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Otrzymała wiele nagród za innowacyjność. W tym roku w czerwcu dostała Certyfikat Innowacyjności nadany przez sieć naukową MSN koordynowaną przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN. Spółka zajęła 18. miejsce wśród 500 najbardziej innowacyjnych firm w Polsce w roku 2010.

AC SA działa na rynku, który ma duże perspektywy rozwoju. Tylko w ubiegłym roku do prywatnych warsztatów montujących instalacje LPG przyjechało blisko 200 tys. polskich kierowców. W branży umacnia się przekonanie, że rok 2012 okaże się jeszcze lepszy. Według szacunków Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), liczba aut napędzanych autogazem przekroczyła już wiosną 2,5 mln. W branży umacnia się przekonanie, że rok 2012 okaże się jeszcze lepszy. Od stycznia do sierpnia liczba aut montujących instalacje zwiększyła się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 15–20 proc. Według branżowego portalu Gazeo.pl w ilości takich aut jesteśmy na drugim (za Turcją) miejscu w świecie.

W dodatku rośnie liczba importerów, którzy chcą instalować LPG w nowych samochodach, a po LPG sięgają już właściciele samochodów ciężarowych. Według firmy LPG House, montaż instalacji autogazu w ciężarówkach z silnikami Diesla może przynieść nie tylko oszczędności w zużyciu oleju napędowego (na przejechaniu 10 tys. kilometrów kierowca ma zyskiwać 4,6 tys. zł), ale dodatkowo poprawić parametry pracy silnika.     —Adam Woźniak