Wypłata odszkodowania po wypadku samochodowym

Łatwiej porównać ceny polis autocasco, trudniej sprawdzić, czy nie natrafimy na rafy, gdy dojdzie do wypadku i wystąpimy o odszkodowanie. Ale i na to są sposoby.

Publikacja: 24.01.2013 00:20

Wypłata odszkodowania po wypadku samochodowym

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Tygodnie bez samochodu czy kwota odszkodowania, która nie wystarcza na naprawę pojazdu, to tylko niektóre problemy, jakie możemy mieć w trakcie likwidacji szkody. Dlatego już na etapie wyboru ubezpieczenia autocasco (w przypadku OC z danej polisy będzie ewentualnie korzystał kierowca, któremu my wyrządzimy szkodę) powinniśmy się zainteresować tym, czy towarzystwo dobrze nas obsłuży po wypadku.

Procedury stosowane przy  likwidacji szkody w każdej firmie ubezpieczeniowej są podobne. Różnie bywa natomiast z terminami i sprawnością działania.

Ocena z puntualności

– W ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) należy sprawdzić zapisy określające terminy zgłoszenia szkody. Firmy ubezpieczeniowe ustalają to różne. Wiele zależy też od rodzaju szkody – zwraca uwagę Katarzyna Siwiec, menedżer ds. ubezpieczeń w porównywarce ipolisa.pl.

Klient ma prawo wglądu do dokumentacji na każdym etapie likwidacji szkody. – Na tej podstawie można ocenić, czy towarzystwo wywiązuje się z terminów dotyczących wypłaty odszkodowania. Terminy te są podane w przepisach lub w umowie ubezpieczenia – dodaje Katarzyna Siwiec. Zazwyczaj jest to 30 dni od daty zgłoszenia szkody.

Nie istnieje jeden doskonały sposób oceny jakości obsługi klientów ubezpieczycieli. Ale przed zakupem polisy autocasco warto poszukać informacji pozwalających wyrobić sobie opinię na temat danego towarzystwa.

Przydatne narzędzia

Po pierwsze, warto sprawdzić, jak firma wypada w rankingach przygotowywanych przez rzecznika ubezpieczonych. Publikuje on cykliczne raporty dotyczące skarg zgłaszanych przez klientów. Jeżeli w statystykach na temat danej firmy odnotowano stosunkowo niewiele skarg, można założyć, że działa ona w miarę sprawnie. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie skargi dotyczą likwidacji szkód i wypłaty odszkodowania. Trzeba zatem sięgnąć do wyodrębnianych przez rzecznika statystyk obejmujących polisy komunikacyjne (w tabelach obok).

Warto również sprawdzić, czy towarzystwo umożliwiło na swojej stronie internetowej śledzenie procesu likwidacji szkód. Może mieć to formę dodatkowej zakładki na stronie lub odrębnej platformy. Zasadniczo opcja ta powinna dawać klientowi dostęp online do informacji, na jakim etapie znajduje się załatwianie sprawy: czy ubezpieczyciel jeszcze gromadzi dokumentację, czy zostały już zrobione oględziny pojazdu, czy  podjęto decyzję o wypłacie odszkodowania.

Kierowcy mogą korzystać z platformy umożliwiającej monitorowanie procesu likwidacji  szkody przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Dodatkowo strona powinna umożliwiać bezpośredni kontakt z likwidatorem i rzeczoznawcą, czyli osobami odpowiedzialnymi za obsługę danej sprawy. To im dostarcza się niezbędne dokumenty.

Wnioski z Internetu

Niektóre towarzystwa oferują też różnorodne aplikacje mobilne na smartfony i tablety. Można dzięki nim zgłaszać szkody. Poza tym nierzadko firmy rezygnują z oględzin samochodu. Proszą klienta o sfotografowanie auta po stłuczce i załączenie zdjęcia do dokumentacji przesyłanej przez Internet. Przyspiesza to cały proces i minimalizuje obieg dokumentów papierowych.

Przed wyborem autocasco można także przejrzeć fora internetowe poświęcone polisom. Warto zwrócić uwagę na to, czy towarzystwo reaguje na uwagi lub skargi kierowców. Na przykład czy proponuje osobie, która jest niezadowolona z obsługi, dodatkowy kontakt, inne rozwiązanie sprawy. Czy chociaż stara się wyjaśnić sytuację. Jeśli tak, mamy prawo uznać, że dana instytucja liczy się z opiniami swoich klientów.

Eksperci radzą też, by dokładnie przejrzeć stronę internetową firmy, w której zamierzamy ubezpieczyć samochód. Towarzystwo powinno na niej jasno przedstawiać procedury oraz podać, w jaki sposób sami możemy przyspieszyć likwidację szkody.

Korzyści ze współpracy

Jak podkreślają eksperci, w procesie likwidacji szkody bardzo ważna jest dobra współpraca przedstawicieli ubezpieczyciela z klientem. - Zadaniem likwidatora jest zebranie pełnej dokumentacji, na podstawie której dokona rzetelnej wyceny szkody. Klient, który chce otrzymać satysfakcjonujące odszkodowanie, powinien ułatwić likwidatorowi pracę i dostarczyć wymaganą dokumentację. Nieoceniona jest zatem sprawna komunikacja – mówi Katarzyna Siwiec z porównywarki ipolisa.pl. Dobre relacje mogą znacznie przyczynić się do szybkiego i pozytywnego załatwienia sprawy. Gdy kierowca nie zgadza się z wyceną szkody, może się odwołać. Wówczas towarzystwo powinno ponownie wyliczyć odszkodowanie. W ostateczności sprawę można skierować do sądu.

Pełne zabezpieczenie Obowiązkowe ubezpieczenie OC zapewnia ochronę osobie, która została poszkodowana przez posiadacza polisy w wypadku drogowym. Posiadacz OC korzysta z tego ubezpieczenia tylko w tym sensie, że nie musi z własnej kieszeni pokrywać kosztów naprawy auta, które zostało uszkodzone z jego winy. Ubezpieczyciel, który wystawił polisę, bierze na siebie także ewentualną wypłatę świadczeń dla poszkodowanego związanych np. z leczeniem po wypadku (odszkodowanie, renta, zadośćuczynienie itp.). Dobrowolna polisa autocasco przyda się wtedy, gdy właściciel samochodu sam ponosi winę za jego uszkodzenie; gdy nie można ustalić sprawcy (np. auto zostało  uszkodzone na parkingu); gdy zniszczenie jest efektem działania sił przyrody (np. podczas wichury na auto spadła gałąź); gdy samochód zostanie skradziony. Odszkodowanie otrzymuje ta osoba, która wykupiła ubezpieczenie. W jej interesie leży więc wybranie towarzystwa, które sprawnie likwiduje szkody.

Pełne zabezpieczenie

Obowiązkowe ubezpieczenie OC zapewnia ochronę osobie, która została poszkodowana przez posiadacza polisy w wypadku drogowym. Posiadacz OC korzysta z tego ubezpieczenia tylko w tym sensie, że nie musi z własnej kieszeni pokrywać kosztów naprawy auta, które zostało uszkodzone z jego winy. Ubezpieczyciel, który wystawił polisę, bierze na siebie także ewentualną wypłatę świadczeń dla poszkodowanego związanych np. z leczeniem po wypadku (odszkodowanie, renta, zadośćuczynienie itp.). Dobrowolna polisa autocasco przyda się wtedy, gdy właściciel samochodu sam ponosi winę za jego uszkodzenie; gdy nie można ustalić sprawcy (np. auto zostało  uszkodzone na parkingu); gdy zniszczenie jest efektem działania sił przyrody (np. podczas wichury na auto spadła gałąź); gdy samochód zostanie skradziony. Odszkodowanie otrzymuje ta osoba, która wykupiła ubezpieczenie. W jej interesie leży więc wybranie towarzystwa, które sprawnie likwiduje szkody.

Słowniczek

Szybka ścieżka likwidacji W przypadku stosunkowo niewielkich szkód (przeważnie ustalone są limity kwotowe) towarzystwa stosują uproszczone procedury, co przyspiesza likwidację szkody. Likwidator szkody Przedstawiciel  firmy ubezpieczeniowej zajmujący się likwidacją szkody. Zapoznaje się on z okolicznościami zdarzenia, sporządza dokumentację, przygotowuje wycenę - samodzielnie lub we współpracy z rzeczoznawcą, ustala wysokość i odszkodowania. Suma ubezpieczenia Górna granica odpowiedzialności towarzystwa. Odszkodowanie nie może przewyższyć tej sumy. Rzeczoznawca zewnętrzny Osoba wykonująca na zlecenie ubezpieczyciela ocenę techniczną uszkodzeń w  pojeździe. Rzeczoznawca zakładu ubezpieczeń Osoba odpowiedzialna w towarzystwie za techniczną weryfikację zgłoszonych roszczeń.

 

Jakub Staryga, starszy kierownik ds. jakości w Liberty Direct

Obsługa klientów przez firmę ubezpieczeniową obejmuje zarówno sprzedaż polis, jak i szybką, sprawną likwidację szkód. Co to w praktyce oznacza? Przede wszystkim na etapie zakupu ubezpieczenia powinniśmy móc wybrać odpowiadający nam kanał komunikacji z firmą. Może to być agent, infolinia lub Internet. Ofertę firmy powinniśmy sprawdzić w porównywarkach on-line. Ale to nie koniec. W każdym z tych kanałów kontaktu z firmą powinniśmy oczekiwać dobrej merytorycznie i szybkiej obsługi. Agent lub konsultant ma obowiązek w sposób przejrzysty i wyczerpujący przestawić nam oferowany produkt oraz kompetentnie odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości. Podczas rozmowy w żadnym razie nie możemy mieć poczucia, że jesteśmy „poganiani". Wysokiej jakości obsługi oczekujmy także po zakupie polisy. Załatwianie formalności w firmach ubezpieczeniowych bywa konieczne w wielu życiowych sytuacjach: gdy sprzedajemy lub kupujemy auto, gdy zmieniamy adres zamieszkania. Wówczas kluczowa staje się szybkość obsługi. Klient powinien w krótkim czasie otrzymać odpowiedź na e-mail, faks bądź list. W przypadku polis dobrowolnych takich jak autocasco ważna jest ponadto sprawna likwidacja szkody. Liczy się szybkość realizacji procedury obejmującej wykonanie oględzin przez rzeczoznawcę, wydanie decyzji o wypłacie odszkodowania i wreszcie samą wypłatę odszkodowania. Dobrze jest też mieć możliwość śledzenia całego procesu poprzez internetowe e-konto.  Umożliwia ono monitorowanie likwidacji szkody oraz dostarczanie  wymaganych dokumentów.

Sprawdź, co jest zapisane w umowie

- Może się zdarzyć, że będziemy rozczarowani wysokością odszkodowania, choć zostanie ono wypłacone zgodnie z warunkami ubezpieczenia. Nierzadko nie pamiętamy bowiem, jakie zapisy zaakceptowaliśmy. Dlatego tak ważne jest, żeby zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU).

- W niektórych ubezpieczeniach przewidziany jest udział własny w szkodzie. Może on wynosić  od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Oznacza to, że część kosztów naprawy samochodu pokrywa kierowca. Plusem takiego rozwiązania jest niższa składka.

- Innym zapisem ograniczającym zobowiązania firmy ubezpieczeniowej jest tzw. franszyza. Gdy jest zastosowana, towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności za szkody do pewnej kwoty. Na przykład  jeśli wartość szkody zostanie wyceniona na  500 zł, a franszyza wpisana do umowy wynosi 1000 zł, wówczas odszkodowanie się nie należy.

- Poza tym w umowach często przewidziane są wyłączenia odpowiedzialności towarzystw, czyli sytuacje, w których odszkodowanie nie zostanie wypłacone. Mogą to być np. szkody spowodowane wadliwym doborem lub montażem instalacji gazowej; wypadki, do których doszło w wyniku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 30 km na godzinę lub więcej; wypadki, do których przyczyniło się używanie telefonu komórkowego bez podłączonego zestawu głośnomówiącego;  sytuacje, gdy kierowca zbiegł z miejsca wypadku.

Tygodnie bez samochodu czy kwota odszkodowania, która nie wystarcza na naprawę pojazdu, to tylko niektóre problemy, jakie możemy mieć w trakcie likwidacji szkody. Dlatego już na etapie wyboru ubezpieczenia autocasco (w przypadku OC z danej polisy będzie ewentualnie korzystał kierowca, któremu my wyrządzimy szkodę) powinniśmy się zainteresować tym, czy towarzystwo dobrze nas obsłuży po wypadku.

Procedury stosowane przy  likwidacji szkody w każdej firmie ubezpieczeniowej są podobne. Różnie bywa natomiast z terminami i sprawnością działania.

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy