Korzyści ze współpracy
Jak podkreślają eksperci, w procesie likwidacji szkody bardzo ważna jest dobra współpraca przedstawicieli ubezpieczyciela z klientem. - Zadaniem likwidatora jest zebranie pełnej dokumentacji, na podstawie której dokona rzetelnej wyceny szkody. Klient, który chce otrzymać satysfakcjonujące odszkodowanie, powinien ułatwić likwidatorowi pracę i dostarczyć wymaganą dokumentację. Nieoceniona jest zatem sprawna komunikacja – mówi Katarzyna Siwiec z porównywarki ipolisa.pl. Dobre relacje mogą znacznie przyczynić się do szybkiego i pozytywnego załatwienia sprawy. Gdy kierowca nie zgadza się z wyceną szkody, może się odwołać. Wówczas towarzystwo powinno ponownie wyliczyć odszkodowanie. W ostateczności sprawę można skierować do sądu.
Pełne zabezpieczenie Obowiązkowe ubezpieczenie OC zapewnia ochronę osobie, która została poszkodowana przez posiadacza polisy w wypadku drogowym. Posiadacz OC korzysta z tego ubezpieczenia tylko w tym sensie, że nie musi z własnej kieszeni pokrywać kosztów naprawy auta, które zostało uszkodzone z jego winy. Ubezpieczyciel, który wystawił polisę, bierze na siebie także ewentualną wypłatę świadczeń dla poszkodowanego związanych np. z leczeniem po wypadku (odszkodowanie, renta, zadośćuczynienie itp.). Dobrowolna polisa autocasco przyda się wtedy, gdy właściciel samochodu sam ponosi winę za jego uszkodzenie; gdy nie można ustalić sprawcy (np. auto zostało uszkodzone na parkingu); gdy zniszczenie jest efektem działania sił przyrody (np. podczas wichury na auto spadła gałąź); gdy samochód zostanie skradziony. Odszkodowanie otrzymuje ta osoba, która wykupiła ubezpieczenie. W jej interesie leży więc wybranie towarzystwa, które sprawnie likwiduje szkody.
Pełne zabezpieczenie
Obowiązkowe ubezpieczenie OC zapewnia ochronę osobie, która została poszkodowana przez posiadacza polisy w wypadku drogowym. Posiadacz OC korzysta z tego ubezpieczenia tylko w tym sensie, że nie musi z własnej kieszeni pokrywać kosztów naprawy auta, które zostało uszkodzone z jego winy. Ubezpieczyciel, który wystawił polisę, bierze na siebie także ewentualną wypłatę świadczeń dla poszkodowanego związanych np. z leczeniem po wypadku (odszkodowanie, renta, zadośćuczynienie itp.). Dobrowolna polisa autocasco przyda się wtedy, gdy właściciel samochodu sam ponosi winę za jego uszkodzenie; gdy nie można ustalić sprawcy (np. auto zostało uszkodzone na parkingu); gdy zniszczenie jest efektem działania sił przyrody (np. podczas wichury na auto spadła gałąź); gdy samochód zostanie skradziony. Odszkodowanie otrzymuje ta osoba, która wykupiła ubezpieczenie. W jej interesie leży więc wybranie towarzystwa, które sprawnie likwiduje szkody.
Słowniczek
Szybka ścieżka likwidacji W przypadku stosunkowo niewielkich szkód (przeważnie ustalone są limity kwotowe) towarzystwa stosują uproszczone procedury, co przyspiesza likwidację szkody. Likwidator szkody Przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej zajmujący się likwidacją szkody. Zapoznaje się on z okolicznościami zdarzenia, sporządza dokumentację, przygotowuje wycenę - samodzielnie lub we współpracy z rzeczoznawcą, ustala wysokość i odszkodowania. Suma ubezpieczenia Górna granica odpowiedzialności towarzystwa. Odszkodowanie nie może przewyższyć tej sumy. Rzeczoznawca zewnętrzny Osoba wykonująca na zlecenie ubezpieczyciela ocenę techniczną uszkodzeń w pojeździe. Rzeczoznawca zakładu ubezpieczeń Osoba odpowiedzialna w towarzystwie za techniczną weryfikację zgłoszonych roszczeń.
Jakub Staryga, starszy kierownik ds. jakości w Liberty Direct
Obsługa klientów przez firmę ubezpieczeniową obejmuje zarówno sprzedaż polis, jak i szybką, sprawną likwidację szkód. Co to w praktyce oznacza? Przede wszystkim na etapie zakupu ubezpieczenia powinniśmy móc wybrać odpowiadający nam kanał komunikacji z firmą. Może to być agent, infolinia lub Internet. Ofertę firmy powinniśmy sprawdzić w porównywarkach on-line. Ale to nie koniec. W każdym z tych kanałów kontaktu z firmą powinniśmy oczekiwać dobrej merytorycznie i szybkiej obsługi. Agent lub konsultant ma obowiązek w sposób przejrzysty i wyczerpujący przestawić nam oferowany produkt oraz kompetentnie odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości. Podczas rozmowy w żadnym razie nie możemy mieć poczucia, że jesteśmy „poganiani". Wysokiej jakości obsługi oczekujmy także po zakupie polisy. Załatwianie formalności w firmach ubezpieczeniowych bywa konieczne w wielu życiowych sytuacjach: gdy sprzedajemy lub kupujemy auto, gdy zmieniamy adres zamieszkania. Wówczas kluczowa staje się szybkość obsługi. Klient powinien w krótkim czasie otrzymać odpowiedź na e-mail, faks bądź list. W przypadku polis dobrowolnych takich jak autocasco ważna jest ponadto sprawna likwidacja szkody. Liczy się szybkość realizacji procedury obejmującej wykonanie oględzin przez rzeczoznawcę, wydanie decyzji o wypłacie odszkodowania i wreszcie samą wypłatę odszkodowania. Dobrze jest też mieć możliwość śledzenia całego procesu poprzez internetowe e-konto. Umożliwia ono monitorowanie likwidacji szkody oraz dostarczanie wymaganych dokumentów.