Reklama

Efektywność wykorzystania paliwa to podstawa sukcesu

Rozmowa: Petra Lundstroem, wiceprezes Fortum ds. gospodarki solarnej

Publikacja: 22.05.2013 10:36

Rz: Czy Fortum dostosowuje strategię do polityki klimatycznej UE zakładającej obniżanie emisji CO2, czy niższa emisja to wasz plan?

Petra Lundstroem:

Nasza strategia zaczęła się rozwijać w 1990 r., gdy zaczęliśmy stawiać też na źródła wodne i atomowe. Mieliśmy wrażenie, że z czasem emisja CO2 może się stać problemem, a sukcesem będzie stawianie na źródła niskoemisyjne. Tak się stało, bo z czasem Bruksela wprowadziła ograniczenia emisji, w tym m.in. system handlu EU ETS. Podjęliśmy więc słuszną decyzję. Wyznajemy zasadę, że trzeba być jak najbardziej efektywnym, wycisnąć z paliwa jak najwięcej.

Wstępne założenia KE mówią, że do 2050 r. redukcja emisji CO2 może przekroczyć 90 proc. Czy wam będzie łatwiej wpisać się w ten trend?

Nie można tego jednoznacznie stwierdzić, ale ja wierzę, że tak. Stawiamy na rozwój i nowe technologie, których mamy w portfolio coraz więcej, by iść w kierunku niskiej emisji.

Reklama
Reklama

Panuje przekonanie, że odnawialne źródła energii są drogie. Czy stawianie na nie nie spowoduje zmniejszenia konkurencyjności Europy?

Nowe technologie nie muszą być droższe i dzięki ich zastosowaniu konkurencyjność może być wyższa niż przy konwencjonalnych. Zresztą konwencjonalną energetykę trzeba po prostu dobrze wykorzystywać, np. przez poprawę sprawności. Nowe technologie, m.in. smartgrids, dają globalne szanse, to światowy biznes i Europa musi brać w tym udział, choć to kwestia nie na już, a na kolejne lata.

—Karolina Baca-Pogorzelska

Rz: Czy Fortum dostosowuje strategię do polityki klimatycznej UE zakładającej obniżanie emisji CO2, czy niższa emisja to wasz plan?

Petra Lundstroem:

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Reklama
Reklama