Większe budżety firm pożyczkowych i leasingowych

Wydatki promocyjne firm z sektora finansowego były po trzech kwartałach o ponad 17 proc. większe niż rok temu i wyniosły 1,4 mld zł.

Publikacja: 04.11.2013 10:02

Firmy pożyczkowe więcej się reklamują

Firmy pożyczkowe więcej się reklamują

Foto: Rzeczpospolita

W porównaniu z ubiegłym rokiem budżety reklamowe najbardziej zwiększyły firmy pożyczkowe i leasingowe. Od stycznia do końca września wydały one na promocję 206 mln zł, aż o 172 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z zestawienia Kantar Media.

Dane są oparte na cenach netto – nie uwzględniają indywidualnych rabatów. Dotyczą reklam zewnętrznych, telewizyjnych, radiowych, prasowych i kinowych.

Nowi gracze w pożyczkach

Skąd taki wzrost w segmencie pożyczek? – Po pierwsze, pojawili się nowi gracze na polskim rynku, z solidnym kapitałem i biznesowym know-how, jak obecna na trzech kontynentach Wonga, Optima działająca w ramach międzynarodowej grupy finansowej DFG czy Vivus. W oczywisty sposób zwiększa to konkurencyjność w tym obszarze. Po drugie, firmy pożyczkowe nowej generacji, działające np. w Internecie, dystrybuują produkt bezpośrednio do klientów, dlatego wydają więcej na reklamę. W ich przypadku to właśnie dzięki niej klient dowiaduje się o usłudze. Po trzecie, Provident szeroko zakomunikował zmianę swojej strategii biznesowej – wyjaśnia Andrzej Roter, dyrektor Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych.

W innych segmentach brak aż tak dynamicznych ruchów. Tradycyjnie największym reklamodawcą są banki, które przeznaczyły na komunikację 891 mln zł, o 11 proc. więcej niż rok temu. Drugą najintensywniej promującą się grupą są ubezpieczyciele, których wydatki reklamowe przekroczyły 264 mln zł, były więc o 2 proc. wyższe niż rok temu. Jak widać firmy pożyczkowe depczą ubezpieczycielom po piętach.

Nadchodzą fundusze

Kolejnych dynamicznych zmian można się spodziewać w IV kw., kiedy w zestawieniu wydatków reklamowych pojawi się trwająca właśnie kampania Pioneer Pekao TFI, jedna z największych od lat akcji promujących fundusze inwestycyjne.

– Październikowa kampania ma na celu wzmocnienie wizerunku naszej marki, a tym samym przypomnienie klientom o różnorodnych rozwiązaniach inwestycyjnych, jakie oferujemy. Komunikat kierujemy do klientów za pośrednictwem prasy, Internetu, radia, a także siatek wielkoformatowych. Druga połowa roku, a zwłaszcza październik, od lat nazywany miesiącem oszczędzania, jest w naszej opinii dobrym momentem, aby przypomnieć obecnym i potencjalnym klientom o funduszach Pioneer – mówi Andrzej Cieślar, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Pioneer Pekao TFI.

Jak przekonują przedstawiciele innych TFI, wzrost wydatków na reklamę funduszy inwestycyjnych, to nie zjawisko sezonowe, ale bardziej długoterminowy trend. – Obecnie prowadzimy kampanię promującą fundusze pieniężne – są one pierwszym wyborem dla inwestorów, którzy po raz pierwszy powierzają TFI swoje pieniądze. Na pewno wydatki na reklamę funduszy w kolejnych kwartałach nie spadną – są to produkty bardzo „na czasie", sprzyja im spadające oprocentowanie lokat i wycofywanie przez klientów banków pieniędzy z depozytów. Niewykluczone, że nie tylko TFI, ale i całe grupy finansowe zaczną mocniej promować fundusze inwestycyjne – mówi Danuta Musiał, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Union Investment TFI.

Efekt niskiej bazy

Mimo że wydatki na fundusze inwestycyjne prawdopodobnie znacznie wzrosną w bieżącym kwartale, ta grupa produktów wciąż pozostanie raczej niszowa – przez trzy kwartały wydatki na ich promocję wyniosły zaledwie 11,7 mln zł. Nietrudno więc o wzrost rzędu kilkudziesięciu (Union Investment TFI) czy kilkuset (TFI PZU, Ipopema) procent. PZU TFI, największy reklamodawca w grupie funduszy, w tym roku wydało na komunikację 3,7 mln zł.

– Ten widoczny wzrost wydatków na reklamę w naszym przypadku wynikał z kosztów kampanii, którą przeprowadziliśmy na początku roku. Chcieliśmy wtedy zakomunikować, że zostaliśmy największym TFI w Polsce oraz poinformować o dobrych wynikach inwestycyjnych w 2012 r. – mówi Tomasz Czarnecki, dyrektor Biura Promocji Inwestycji w TFI PZU.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy