Wykorzystywać technologie cyfrowe w dydaktyce

Rozwój cyfrowych narzędzi sprawia, że globalny rynek narzędzi technologicznych w edukacji ciągle się rozwija. Eksperci wskazują m.in. na wzrost inwestycji w technologie, dalszą popularyzację nauki opartej na grywalizacji oraz rozwój nano learningu, czyli podejścia skoncentrowanego na uczniu.

Publikacja: 28.08.2023 09:00

Technologie VR i AR mogą być bardzo przydatne w szkoleniach.

Technologie VR i AR mogą być bardzo przydatne w szkoleniach.

Foto: cyfrowa.rp.pl

Max Azarov, założyciel i prezes platformy edukacyjnej Novakid, wskazuje, że główne podmioty na rynku EdTech – szkoły, instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstwa i rządy – przyjmą bardziej zdecydowane strategie wdrażania technologii, które mają ułatwić nauczanie mieszane i pracę zdalną.

Z kolei użycie sztucznej inteligencji do powtarzalnych zadań lub wykorzystania danych w celu spersonalizowania toku nauczania ma spowodować zmniejszenie obciążenia pracą nauczycieli.

– OpenAI szacuje, że 80 proc. wszystkich zawodów będzie do pewnego stopnia zautomatyzowane. W dłuższej perspektywie dotknie to wszystkich – mówi Dmytro Voloshyn, współzałożyciel i CTO Preply, internetowej platformy do nauki języków.

Wyzwaniem, przed którym obecnie stoi kadra pedagogiczna, jest dostosowanie programu nauczania do indywidualnych potrzeb, zdolności i zainteresowań uczniów. Sztuczna inteligencja, na podstawie treści zajęć, które już się odbyły, może tworzyć materiały i zadania domowe dostosowane do indywidualnych potrzeb.

Obecnie możliwe jest też analizowanie emocji uczniów za pomocą technologii rozpoznawania twarzy i analizy ekspresji twarzy. Inteligentne algorytmy mogą identyfikować różne emocje, takie jak radość, smutek, złość, strach i zdziwienie, monitorując ruchy i mimikę twarzy podczas wideorozmowy. Pozwoli to na lepsze dostosowanie lekcji do nastroju kursanta.

Do coraz większej liczby platform edukacyjnych przenikają też takie technologie, jak sztuczna inteligencja i maszynowe uczenie. Umożliwia to m.in. automatyzację personalizacji edukacji na dużą skalę. Według Nitina Ramrakhyaniego, wiceprezesa ds. produktu w firmie Novakid, personalizacja oparta na technologii zapewni uczniom możliwość tworzenia preferowanych doświadczeń, ponieważ docelowo nauka powinna sprawiać wrażenie zabawy, a definicja zabawy jest dla każdego inna.

Nadal wyraźnym trendem będą: gamifikacja i uczenie się oparte na grach. Ich siłą napędową są takie czynniki, jak rosnąca potrzeba poprawy doświadczeń edukacyjnych w celu uzyskania dobrych wyników, coraz popularniejsze zjawisko przedkładania nauki nad oceny oraz zwiększone korzystanie z urządzeń mobilnych.

Coraz częściej wskazuje się na wysoką efektywność nauczania asynchronicznego, zakładającego umożliwienie uczniom nauki we własnym tempie. Szeroko rozwinięte w branży EdTech rozwiązania do samodzielnej praktyki pozwalają kursantom pracować samodzielnie, a następnie wykorzystać pozostały czas na lekcje lub bezpośrednie zajęcia z nauczycielem.

Eksperci podkreślają, że w wielu przypadkach nauka online wypiera już tę tradycyjną. Widać to m.in. w segmencie nauki języków obcych w trybie indywidualnym, w którym kursanci mogą w dogodnym dla siebie czasie i miejscu usiąść do komputera i za pośrednictwem platform edukacyjnych wybrać lektora lub materiał dostosowany stricte do swoich potrzeb i możliwości.

– Środki powinny być dobierane adekwatnie: innymi nauczyciele operują w przypadku dzieci przedszkolnych, innymi w przypadku dzieci wczesnoszkolnych czy nastolatków, a jeszcze innymi w przypadku osób dorosłych – tłumaczy Marcin Grzelak, prezes i założyciel Tutore Poland.

W idealnym modelu wykorzystanie cyfrowych, interaktywnych narzędzi i kanałów w procesie nauczania ma wiele zalet: powoduje, że nauka staje się bardziej atrakcyjna, a samo przyswajanie wiedzy jest bardziej efektywne. Uczniowie stają się bardziej zaangażowani, kształtują cyfrowe kompetencje, a nauczyciele mają okazję pogłębić z nimi interakcje.

Max Azarov, założyciel i prezes platformy edukacyjnej Novakid, wskazuje, że główne podmioty na rynku EdTech – szkoły, instytucje szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstwa i rządy – przyjmą bardziej zdecydowane strategie wdrażania technologii, które mają ułatwić nauczanie mieszane i pracę zdalną.

Z kolei użycie sztucznej inteligencji do powtarzalnych zadań lub wykorzystania danych w celu spersonalizowania toku nauczania ma spowodować zmniejszenie obciążenia pracą nauczycieli.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Dodatki
Stawiamy na bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Dodatki
Inwestycje kolejowe nabierają rozpędu
Dodatki
Zwycięstwo w wojnie gospodarczej jest równie ważne, jak zwycięstwo na polu bitwy
Materiał partnera
Common Future, czyli wspólna przyszłość
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Materiał partnera
Każda branża będzie miała ogromne pole do działania w Ukrainie
Materiał partnera
Program kongresu Common Future Wszystko co musisz wiedzieć o odbudowie Ukrainy