Wyprawka szkolna online – wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność

Połowa rodziców wyda na tegoroczną wyprawkę szkolną do 500 zł – wynika z najnowszej edycji badania SW Research na zlecenie Empiku „Wyprawka szkolna 2023”.

Publikacja: 28.08.2023 09:00

Wyprawka szkolna online – wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania, w tym roku 50 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 zł. Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 zł, a ponad 20 proc. liczy się z kosztem przekraczającym 700 zł. Tylko 13 proc. zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 zł.

– Badanie potwierdza, że rodzice, kupując wyprawkę szkolną, kierują się konsekwentnie przede wszystkim jakością wykonania produktów oraz ich ceną. Mimo to największa część respondentów jako najistotniejszy aspekt wyboru produktów wskazuje opinię swojego dziecka – które de facto będzie użytkownikiem zakupionych przedmiotów. Z drugiej strony rodzice obserwują, że ich pociechy najwięcej uwagi przywiązują do wyglądu, wzoru i aktualnych trendów – mówi Karolina Polak z firmy SW Research.

Do poziomu 70 proc. spadł odsetek rodziców, którzy zakładają wyższe wydatki na ten cel niż w poprzednim roku (-10 pkt proc.). Niezmiennie respondenci najczęściej wskazują jako przyczyny: ogólny wzrost cen wywołany inflacją (88 proc.) i większe potrzeby uczniów (52 proc.).

– Odpowiedzi respondentów sugerują, że niezależnie od wybranego rodzaju sklepu (stacjonarnego lub internetowego), w którym respondenci planują zakupić wyprawkę szkolną dla swoich dzieci, największymi motywatorami decydującymi o konkretnym miejscu dokonania zakupów pozostają oferowane promocje, rabaty i dostępność produktów w niskich cenach – mówi Marcin Wróblewski z SW Research. – Co ciekawe, w tym roku istotnie więcej osób wspominało o szerokim wyborze produktów w kontekście sklepów stacjonarnych niż internetowych.

Jak zaznacza, przy rozpatrywaniu sklepów internetowych wielu respondentów wciąż deklaruje, że zwraca dużą uwagę na możliwość bezpłatnej/szybkiej dostawy i dostępność wygodnych metod płatności.

Z kolei z badania przeprowadzonego przez PayPo wynika, że Polacy w ramach przygotowań do rozpoczęcia nowego roku szkolnego zamierzają wydać na jedno dziecko od 251 do 500 zł. Jak się okazuje, Polacy przy wyborze najczęściej kierują się ceną (80 proc.) i jakością produktów (61 proc.), a także upodobaniami dziecka (60 proc.) i funkcjonalnością (59 proc.). Rzadziej zwracają uwagę na wygląd produktów (41 proc.) czy markę (24 proc.).

46 proc. badanych Polaków kompletuje wyprawkę około miesiąca przed powrotem do szkoły. 23 proc. z nich daje sobie na to dwa tygodnie, a 13 proc. – całe wakacje. Tylko 12 proc. ankietowanych pozostawia zakupy na kilka dni przed rozpoczęciem roku szkolnego, a 5 proc. dokonuje ich w pierwszych dniach września. 2 proc. ma inne plany. Blisko trzy czwarte Polaków zadeklarowały, że gdy nadejdzie czas zakupów, zrealizuje je w sklepach stacjonarnych, a 29 proc. – online.

Specjaliści od marketingu internetowego przekonują, że dzięki zakupom online rodzice przede wszystkim mogą zaoszczędzić czas, zwłaszcza że w stacjonarnych sklepach przed rozpoczęciem roku szkolnego robią się coraz większe kolejki. Tymczasem zakupy w internecie można zrobić wygodnie, nie ruszając się sprzed komputera, a kurier dostarczy je do domu.

Wskazują także na fakt, że w sklepach nie zawsze jest dostępny cały asortyment.

By znaleźć interesującą nas rzecz, musimy się liczyć z odwiedzinami w kilku miejscach. Tymczasem w sklepie online zamawiamy towar i to już sprzedawca musi się zająć ściągnięciem go z magazynu czy hurtowni, by móc spakować go do wysyłki.

Jak wynika z badania, w tym roku 50 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę dla jednego ucznia do 500 zł. Co trzeci przeznaczy na ten cel nieco więcej: od 501 do 700 zł, a ponad 20 proc. liczy się z kosztem przekraczającym 700 zł. Tylko 13 proc. zamknie zakupy szkolne w kwocie do 300 zł.

– Badanie potwierdza, że rodzice, kupując wyprawkę szkolną, kierują się konsekwentnie przede wszystkim jakością wykonania produktów oraz ich ceną. Mimo to największa część respondentów jako najistotniejszy aspekt wyboru produktów wskazuje opinię swojego dziecka – które de facto będzie użytkownikiem zakupionych przedmiotów. Z drugiej strony rodzice obserwują, że ich pociechy najwięcej uwagi przywiązują do wyglądu, wzoru i aktualnych trendów – mówi Karolina Polak z firmy SW Research.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno