Budują lepsze trasy na długie dekady

Wykonawcy sięgają po nowe technologie budowlane, które zapewnią długowieczność dróg.

Publikacja: 26.10.2021 01:00

Budują lepsze trasy na długie dekady

Foto: Fotorzepa / Bartosz Jankowski

Zarówno w przypadku nawierzchni betonowych, jak i asfaltowych konstrukcję nawierzchni projektuje się na 30 lat dla autostrad i dróg ekspresowych. Dla pozostałych rodzajów dróg jest to 20 lat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad eksperymentuje z nowymi technologiami, których twórcy obiecują wydłużoną trwałość nawet do 50 lat.

W 2014 roku przy budowie trasy ekspresowej S8 Opacz– Paszków wykonawca użył asfaltów wysokomodyfikowanych, dzięki czemu nawierzchnia asfaltowa ma zaprojektowaną trwałość 50 lat, a firma budowlana udzieliła na wykonane roboty 18 lat gwarancji.

Na A1 Częstochowa Południe–Woźniki wykonany został 100-metrowy odcinek doświadczalny w ciągu jezdni manewrowej MOP Starcza Wschód, gdzie wykonano nawierzchnię betonową z betonu ze zbrojeniem ciągłym kompozytem epoksydowo-szklanym GFRP.

GDDKiA obiecuje, że na budowie drogi S7 Pieńki–Płońsk testowane będą nowe technologie konstrukcji nawierzchni betonowej na obiektach inżynierskich (zamiast dotychczas stosowanej nawierzchni asfaltowej).

Kolejnym przykładem zastosowania technologii innowacyjnych jest wykorzystanie mieszanki mineralno-asfaltowej z gumą w warstwie ścieralnej np. na odcinku S3 Sulechów–Zielona Góra Północ. W tym projekcie wykonawca przetworzył destrukt i ponownie wykorzystał w mieszankach mineralno-asfaltowych.

Odcinki innowacyjne z dodatkiem destruktu asfaltowego „na gorąco" wykonano m.in. na terenie województwa świętokrzyskiego przy budowie obwodnicy Jędrzejowa na S7. W ramach projektu badawczego wypróbowano pięć rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych o zróżnicowanym uziarnieniu.

W 2018 roku na odcinku S8 Polichno–Wolbórz wykonano również doświadczalny, kilometrowy odcinek nawierzchni betonowej z zastosowaniem technologii podłużnego frezowania i rowkowania nawierzchni betonowej.

Taki rodzaj wykonania teksturowania nawierzchni betonowej jest już dopuszczony do stosowania w dokumentach wewnętrznych GDDKiA.

W Polsce przy budowie nawierzchni dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych, wykorzystuje się dwie zasadnicze technologie – nawierzchnie podatne z mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) oraz nawierzchnie sztywne z betonu cementowego, przy czym rozwój tej drugiej technologii przypada na koniec lat 90. poprzedniego wieku.

W przypadku nawierzchni asfaltowych warstwę ścieralną wymienia się co 12–15 lat, choć może być również konieczna wymiana części leżącej pod nią warstwy wiążącej. W przypadku nawierzchni betonowych krytycznym elementem w procesie utrzymania nawierzchni betonowych są szczeliny dylatacyjne, których stan należy nadzorować i które należy wymieniać co 8–10 lat.

W kontraktach realizowanych w systemie Projektuj i buduj GDDKiA pozostawia wykonawcom możliwość wyboru rodzaju konstrukcji nawierzchni. Postęp technologiczny może poszerzyć wybór, nie jest więc wykluczone, że za kilka lat powszechnie używane w budowie dróg kruszywa ustąpią miejsca nowym materiałom. ©℗ —r.p.

Zarówno w przypadku nawierzchni betonowych, jak i asfaltowych konstrukcję nawierzchni projektuje się na 30 lat dla autostrad i dróg ekspresowych. Dla pozostałych rodzajów dróg jest to 20 lat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad eksperymentuje z nowymi technologiami, których twórcy obiecują wydłużoną trwałość nawet do 50 lat.

W 2014 roku przy budowie trasy ekspresowej S8 Opacz– Paszków wykonawca użył asfaltów wysokomodyfikowanych, dzięki czemu nawierzchnia asfaltowa ma zaprojektowaną trwałość 50 lat, a firma budowlana udzieliła na wykonane roboty 18 lat gwarancji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę
Materiał partnera
Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej
Materiał partnera
Pozwalamy łączyć oszczędności z troską o środowisko
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności