Choć w ostatnich latach było kilka zmian ustaw dotyczących ewidencji ludności i dowodów osobistych, niezbędne okazało się dostosowanie ustawy o ewidencji ludności do regulacji wynikającej z ustawy z 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim.
Chodzi o to, że nie wzięła ona pod uwagę wcześniej rozszerzonych kompetencji organów gminy, do których przekazywane są dane o nabyciu lub utracie obywatelstwa polskiego. Zmiany te nałożyły na wojewodę obowiązek przekazywania danych o utracie obywatelstwa polskiego do wystawcy dowodu osobistego.
Nowe brzmienie art. 14 ust. 4 ustawy z 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (oraz art. 10 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności z 2010 r.) pozwoli – jak napisano w uzasadnieniu projektu – na rejestrację danych o zmianie obywatelstwa w zbiorze PESEL, a w konsekwencji innych rejestrach centralnych, oraz umożliwi unieważnianie z urzędu dowodów osobistych osób, które utraciły obywatelstwo polskie.
Poprawka umożliwi też rejestrację w PESEL danych o obywatelstwie wszystkich osób zamieszkałych w Polsce, w tym niemających u nas miejsca stałego zamieszkania.
Termin wejścia tej noweli jest związany z datą wejścia w życie ustawy o obywatelstwie polskim (16 sierpnia 2012 r.).