W czwartek TSUE odpowiedział na pytanie prejudycjalne sądu belgijskiego w sprawie przetwarzania danych o preferencjach reklamowych użytkowników w systemie tzw. TC String. Jakie będą skutki wyroku dla IAB i branży reklamowej? Czy oznacza konieczność gruntownej zmiany obecnego modelu reklamy behawioralnej?
Orzeczenie TSUE odnosi się wyłącznie do tych dwóch kluczowych pytań: czy TC String to dane osobowe oraz czy IAB Europe jest (współ)administratorem danych przetwarzanych w związku z wdrożeniem TCF (Transparency and Consent Frameworks – Ramy Przejrzystości i Zgody). Nie zawiera zatem żadnych szerszych rozważań o sposobie zbierania zgód na przetwarzanie danych lub funkcjonowaniu reklamy behawioralnej. Nic w orzeczeniu TSUE nie może być postrzegane jako nawet odległe kwestionowanie legalności zbierania zgód lub zakaz wykorzystywania ich przez branżę cyfrową do spełnienia unijnych wymogów ochrony danych.
Sprawa trwa od 2019 r. Czy od tego czasu zaszły znaczące zmiany w sposobie zbierania zgody na przetwarzanie danych do celów reklamowych, które są bardziej zgodne z RODO niż te oceniane przez TSUE?
Tak, po zatwierdzeniu planu działania IAB Europe w celu zapewnienia zgodności z decyzją APD (belgijski Urząd Ochrony Danych) i mimo uzyskania zawieszenia jego wykonania, IAB Europe dobrowolnie posunęła się naprzód, wydając iteracje do TCF, uwzględnione w planie działania, na które procedura TSUE miała mniejszy wpływ, i dodatkowe środki na rozszerzenie funkcjonalności TCF w zakresie zgodności. Obejmuje to poprawę informacji dla użytkowników i ograniczenie podstawy prawnej uzasadnionego interesu dla niektórych celów. IAB Europe jest świadome, że podczas oceny planu działania przez APD i przed jego zatwierdzeniem zachodziły interakcje z innymi organami ochrony danych osobowych w UE.
Jakie będą dalsze działania i kiedy?