Aktualizacja: 01.07.2025 04:40 Publikacja: 26.01.2023 03:00
Michał Knitter, wiceprezes Carsmile
Foto: mat. pras.
Mówi się, że leasing to koło zamachowe gospodarki, które ją napędza. W 2022 r. to koło toczyło się nieco wolniej, lekko się zatarło.
Faktycznie zeszły rok był trudniejszy, co – zwłaszcza w jego pierwszej połowie – wynikało z problemów z dostępnością samochodów. W drugiej połowie natomiast dostępność już się nieco poprawiła, ale pojawiła się z kolei bardzo duża niepewność wśród klientów związana z sytuacją ekonomiczną. Do tego doszedł znaczący wzrost cen samochodów oraz kosztów ich finansowania w związku z podwyżkami stóp procentowych. Nowe auta zdrożały w ub.r. średnio o około 14 proc. A trzeba dodatkowo uwzględnić fakt, że większość importerów i dilerów wycofała się z rabatów. W sumie więc ceny samochodów poszły w górę o ok. 20–25 proc. Uwzględniając dodatkowo wzrost WIBOR-u, mamy podwyżkę raty za auto średnio o 40–50 proc., a w segmencie najmniejszych pojazdów przeciętnie o 60 proc. Co więcej, duża część mikroprzedsiębiorców spłaca kredyty hipoteczne. Ponieważ ich zobowiązania znacznie wzrosły, nic dziwnego, że wielu wstrzymało się z wymianą samochodu.
Inflacja w Niemczech w czerwcu niespodziewanie spadła. Według wstępnych szacunków Federalnego Urzędu Statystyczn...
Inflacja w czerwcu w Polsce wyniosła 4,1 proc. – podał w poniedziałek Główny Urząd Statystyczny (GUS) w szybkim...
Sprzedaż detaliczna urosła w maju o 4,4 proc. rok do roku – podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny. Dane okaz...
Produkcja przemysłowa w Polsce w maju urosła o 3,9 proc. rok do roku – podał w poniedziałek Główny Urząd Statyst...
Amerykańska Rezerwa Federalna utrzymała stopy procentowe na niezmienionym poziomie, spodziewając się wyższej inf...
Bieżąca koniunktura konsumencka w Polsce jest najlepsza od marca 2020 r., czyli od początków pandemii COVID-19....
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas