Reklama

Lepsze nastroje konsumentów. Wyższe płace ważniejsze niż ceny

We wrześniu nieoczekiwanie poprawiły się nastroje polskich konsumentów. Ich skłonność do dokonywania dużych zakupów znalazła się najwyżej od wybuchu pandemii pomimo najwyższej od 20 lat inflacji oraz kolejnej fali Covid-19.

Publikacja: 22.09.2021 14:21

Lepsze nastroje konsumentów. Wyższe płace ważniejsze niż ceny

Foto: Adobe Stock

Jak podał w środę GUS, tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki, a także skłonność konsumentów do dokonywania ważnych zakupów, wzrósł we wrześniu do -13 pkt z -14,6 pkt w sierpniu. To oznacza, że znalazł się na poziomie najwyższym od stycznia 2020 r.

Miesiąc wcześniej, w sierpniu, BWUK nieznacznie spadł, co ekonomiści często tłumaczyli przyspieszającą inflacją. We wrześniu tego związku nie widać, choć GUS badał konsumentów w momencie, gdy znany był już wstępny szacunek inflacji w sierpniu. Wyniosła ona 5,5 proc. rok do roku, najwięcej od 20 lat. Mimo to, warunki do dokonywania ważnych zakupów są w ocenie konsumentów najlepsze od marca 2020 r. I to właśnie poprawa tej składowej przyczyniła się w największym stopniu do wzrostu całego wskaźnika nastrojów konsumentów.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Dane gospodarcze
GUS: Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu wzrosła o 4,8 proc. rok do roku
Dane gospodarcze
Jerome Powell w Jackson Hole zasygnalizował cięcie stóp procentowych
Dane gospodarcze
Nieznaczna poprawa w przemyśle. Są nowe dane GUS
Dane gospodarcze
Inflacja bazowa w lipcu lekko w dół. Jest najniżej od ponad 5 lat
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Dane gospodarcze
Ekonomiści są zgodni: Fed obniży stopy we wrześniu i jeszcze raz w tym roku
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama