Reklama
Rozwiń
Reklama

Sprzedaż detaliczna na wysokim poziomie

Sprzedaż detaliczna w listopadzie wzrosła o 12,6 proc w skali roku licząc w cenach bieżących i o 7,4 w cenach stałych. To więcej niż przewidywali ekonomiści

Publikacja: 22.12.2011 10:01

Sprzedaż detaliczna na wysokim poziomie

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Konsensus  w cenach bieżących wynosił 10,5 proc. w skali roku.

Najbardziej w cenach stałych wzrosła sprzedaż w dyskontach - o 26,7 proc., sprzedaż odzieży wzrosła o 16,1 proc., spadła natomiast pojazdów samochodowych - o 3,7 proc. i żywności - o 0,3 proc.

W cenach bieżących najbardziej wzrosła wartość sprzedaży detalicznej w sklepach niewyspecjalizowanych o 29,1 proc. oraz farmaceutyków o 16,3 proc, spadła natomiast pojazdów - o 4,5 proc.

OPINIA

dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Polacy nie boją się kryzysu

Reklama
Reklama

W listopadzie br. sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wzrosła o 12,6 proc. (w cenach bieżących) – podał GUS. „Pokazuje to obraz polskiej gospodarki, w której konsumenci podchodzą do problemów świata zewnętrznego w sposób spokojny, ale świadczy także o tym, że mamy dość dużą szarą strefę" – mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

„Sprzedaż detaliczna dynamicznie rośnie mimo wysokiej bazy sprzed roku. W czwartym kwartale 2010 roku konsumpcja przyspieszyła bowiem ze względu na podwyższenie VAT od 1 stycznia 2011 roku.

Co prawda sprzedaż detaliczna w listopadzie br. w stosunku do października 2011 r. spadła o 4,5 proc., ale tak dzieje się co roku – konsumenci szykują się do zwiększonych wydatków w grudniu. W tym roku listopadowy spadek m/m był jednak nieco mniejszy niż w ubiegłym roku.

Tak dobre wyniki sprzedaży detalicznej w listopadzie są wynikiem dość dużej stabilności na rynku pracy. Co prawda bezrobocie w listopadzie nieznacznie wzrosło, ale jednocześnie zatrudnienie w przedsiębiorstwach wzrosło. W jakiejś mierze tak wysoka dynamika sprzedaży jest zapewne także efektem rosnącej skali szarej strefy. No i oczywiście inflacji – niewykluczone, że część konsumentów decyduje się na przyspieszenie zakupów, które miała w planie. Jednak skala tego zjawiska nie może być duża patrząc na relatywnie niewielką dynamikę sprzedaży dóbr trwałego użytku (szczególnie w porównaniu z końcem ubiegłego roku).

Szybki wzrost sprzedaży detalicznej oraz produkcji przemysłowej w listopadzie oznaczają, że w czwartym kwartale tempo wzrostu PKB nie spadnie poniżej 4 proc., a za cały 2011 rok utrzyma się na poziomie co najmniej 4,2 proc.

W przyszłym roku sprzedaż detaliczna w ogromnym stopniu będzie zależała od sytuacji zewnętrznej - od tego na ile będzie ona niepokoiła polskich konsumentów, a także od tempa wzrostu gospodarczego u naszych największych partnerów handlowych. A przede wszystkim od tego, co wydarzy się na naszym rynku pracy – czy uda się utrzymać na nim stabilność. A to w dużej mierze zależy od szybkiego działania rządu i nowego ministra pracy" – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Konsensus  w cenach bieżących wynosił 10,5 proc. w skali roku.

Najbardziej w cenach stałych wzrosła sprzedaż w dyskontach - o 26,7 proc., sprzedaż odzieży wzrosła o 16,1 proc., spadła natomiast pojazdów samochodowych - o 3,7 proc. i żywności - o 0,3 proc.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Dane gospodarcze
Wielka Brytania ze słabym wzrostem PKB. Zaszkodził atak hakerski
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane gospodarcze
Są nowe dane GUS o PKB Polski. Wzrost gospodarczy najwyższy od trzech lat
Dane gospodarcze
Agencja S&P utrzymała rating Polski oraz jego perspektywę
Dane gospodarcze
Polska gospodarka „w sam raz”. NBP pokazuje optymistyczny scenariusz do 2027 r.
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Dane gospodarcze
Wzrost wynagrodzeń w polskiej gospodarce mocno hamuje. Tempo najniższe od 4,5 roku
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama