Niewidomi specjaliści obsłużą firmy w Wirtualnym ContactCenter

Nawet setka niewidomych osób może znaleźć pracę w Wirtualnym Contact Center, które ruszy dzięki dofinansowaniu z Unii.

Publikacja: 26.06.2013 00:35

Po dwóch latach pracy w contact center Piotr Krajnik wybrał teraz zawód masażysty.

Po dwóch latach pracy w contact center Piotr Krajnik wybrał teraz zawód masażysty.

Foto: Fotorzepa, Anita Błaszczak AB Anita Błaszczak

Piotr Krajnik po ponad dwóch latach pracy w telefonicznych contact center bez problemu  konwersuje z dzwoniącym na infolinię klientem, choć jednocześnie wyławia  informacje z tekstu, który odbiera na słuchawkach. Nie może skorzystać ze skryptu na ekranie monitora, bo go nie widzi.

To nic, bo aplikacje przyjazne dla osób niewidomych umożliwiają im nie tylko korzystanie z komputera, ale też zatrudnienie w Wirtualnym Contact Center (WCC), które daje szansę zdalnej pracy  z domu.

Jan Gawlik, architekt WCC , niewidomy pracownik działu ds. absolwentów działającego w ramach Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi, ocenia, że w Polsce w telemarketingu pracuje na razie kilkadziesiąt osób z dysfunkcjami wzroku. Kilkanaście z nich obsługuje  np. warszawską infolinię  Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa.

Ponad czterdziestka ociemniałych pracowników contact centers to uczestnicy  II edycji unijnego projektu „Wsparcie osób niewidomych na rynku pracy". Teraz trzecia edycja projektu stwarza kolejną szansę aktywizacji zawodowej niewidomych – do września 2014 r.  ma  pomóc znaleźć zatrudnienie 300 osobom, z  czego około stu w WWC.

W ramach projektu Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi  (TOnO) w Laskach przygotowało m.in. profesjonalne stanowisko pracy przyjazne dla osób niewidomych i niedowidzących do świadczenia usług contact center (telesprzedaży czy obsługi punktów informacyjnych). Według Krystyny Koniecznej z TOnO, koordynatora projektu, na razie przeszkolono tam 24 osoby. Teraz partnerzy projektu (PFRON, TOnO oraz Polski Związek Niewidomych) liczą na zgłoszenia  pracodawców zainteresowanych usługami Wirtualnego Contact Center. Przede wszystkim małych i średnich firm, których nie stać na  inwestycje we własne infolinie.

Ale osoby niewidome  sprawdzają się też w telemarketingu, co potwierdza Andrzej Michelis, szef firmy Este z Bielska-Białej, który od dwóch lat zatrudnia ociemniałych specjalistów w telesprzedaży. Twierdzi, że to opłacalne rozwiązanie (75 proc. kosztów  płacy jest dofinansowanych z PFRON), choć problemem jest biurokracja.

Można za to liczyć na zmotywowanych i  dobrze wykształconych specjalistów. – Pracodawca dostaje przeszkolonego w ramach projektu pracownika z własnym sprzętem, specjalistycznym oprogramowaniem i wsparciem technicznym, bo każdy na początku ma pomoc asystenta pracy – wylicza Jan Gawlik i dodaje, że uczestnicy projektu  przechodzą  trzymiesięczny staż (koszty pokrywają partnerzy), który umożliwia firmom sprawdzenie kandydata.

Dane gospodarcze
Słaby nowy rok dla gospodarki Niemiec
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Inflacja w listopadzie jednak wyższa. GUS zrewidował dane
Dane gospodarcze
Małe chwile radości dla kredytobiorców walutowych. Stopy procentowe w dół
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord