Dokończenie wdrażania budżetu zadaniowego - celem rządu

Budżet zadaniowy ma stanowić efektywne narzędzie zarządzania pieniędzmi podatników

Publikacja: 07.12.2011 00:59

Ale aby tak się stało, rząd musi szybko dokończyć jego wdrażanie. Taki wniosek wysunęli twórcy programu Ernst & Young „Sprawne państwo" i raportu „Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia w Polsce". W ich ocenie, aby budżetem państwa zarządzać tak jak finansami przedsiębiorstwa, urzędników należy wynagradzać za realizację jasno postawionych celów, a jednocześnie redukować nieefektywne wydatki.

Budżet zadaniowy ma pomóc w reformowaniu administracji. – To potencjalny mechanizm, który może być wykorzystywany do zarządzania w administracji publicznej – czytamy w raporcie. Dlatego budżet zadaniowy nie powinien być traktowany wyłącznie jako format prezentacji budżetu, ale jako ciągły proces monitorowania i oceny wyników oraz efektywności administracji publicznej.

W celu zwiększenia użyteczności budżetu zadaniowego jako narzędzia zarządzania w administracji publicznej autorzy raportu proponują zmianę sposobu jego wykorzystania.

Po pierwsze, proces budżetowania zadaniowego powinien być powiązany z realizacją strategicznych celów rządu. Można to osiągnąć poprzez wzmocnienie roli centrum rządu w ramach procesu opracowywania budżetu zadaniowego. Proponują stworzenie silnych powiązań między Ministerstwem Finansów, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Główną rolę w ustalaniu celów dla funkcji i zadań budżetu powinno pełnić centrum rządu.

– Proponujemy coroczną debatę sprawozdawczą w parlamencie, podczas której premier przedstawia stan realizacji zasadniczych celów rządu i takie sprawozdanie osobiście prezentuje przed Sejmem – zaznaczają autorzy.

Poza tym należy stworzyć wiele praktycznych narzędzi, które pozwolą na zainteresowanie społeczeństwa problematyką budżetu, a także które będą służyły temu, aby proces wdrażania stał się częścią szerszego programu reform mających na celu wypracowanie kultury bardziej zorientowanej na wyniki w organizacjach rządowych.

Ich zdaniem 2012 jest dobrym rokiem na zmiany, ponieważ przygotowywane są nowe ramy strategiczne dla programów finansowanych przez UE. Po drugie, wiele bieżących procesów w administracji publicznej, na przykład związanych z poprawą jakości regulacji, może pomóc w promowaniu podejścia zadaniowego.

Ale aby tak się stało, rząd musi szybko dokończyć jego wdrażanie. Taki wniosek wysunęli twórcy programu Ernst & Young „Sprawne państwo" i raportu „Budżet zadaniowy jako narzędzie poprawy jakości rządzenia w Polsce". W ich ocenie, aby budżetem państwa zarządzać tak jak finansami przedsiębiorstwa, urzędników należy wynagradzać za realizację jasno postawionych celów, a jednocześnie redukować nieefektywne wydatki.

Budżet i podatki
Tania ropa topi budżet Kremla. Zaczyna brakować pieniędzy na wojnę
Budżet i podatki
EKG. Zbliża się poważna dyskusja nad nowym budżetem UE. „Krew się będzie lała”
Materiał Partnera
Sztuczna inteligencja pomaga w pracy działom podatkowo-finansowym
Budżet i podatki
Deficyt finansów publicznych to 6,6 proc. PKB w 2024 r. GUS potwierdził dane
Budżet i podatki
Ponad 76 mld zł deficytu w budżecie państwa po marcu
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem