Konsumenci i inwestorzy lubią parki handlowe

Regionalna transakcja o wartości ponad 1,5 mld zł dowodzi, że mniejsze formaty handlowe, które oparły się pandemii, cieszą się dużym wzięciem.

Publikacja: 21.09.2022 03:00

Konsumenci i inwestorzy lubią parki handlowe

Foto: Adobe Stock

Ponad 320 mln euro zainwestował giełdowy Immofinanz w nabycie 53 parków handlowych w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Polsce. Tym samym portfel właściciela marek Top Shop (parki) i Vivo! (centra handlowe) urósł do 166 obiektów w 10 krajach.

W ostatnich latach na radarach inwestorów były magazyny i PRS (instytucjonalny najem mieszkań), ale ekspertów zainteresowanie funduszy i deweloperów mniejszymi formatami handlowymi nie dziwi. – Naszym zdaniem parki handlowe pozostaną w najbliższej przyszłości jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów nieruchomości handlowych – mówi Magdalena Chruściel, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w Colliers. – Sytuacja epidemiczna, z jaką mierzymy się od 2020 r., spowodowała, że ten format jest najlepszą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów, dla których podstawą decyzji zakupowych staje się bliskość miejsca zamieszkania lub pracy, wygoda oraz jakość i dopasowanie oferty. Choć jeszcze przed wybuchem pandemii konsumenci często decydowali się na wizytę w parkach handlowych, teraz trend przeniesienia się aktywności zakupowej w pobliże miejsca zamieszkania jest zdecydowanie wzmocniony – dodaje.

Ekspertka zaznacza, że dzięki rozwiązaniom projektowym (prosta forma, bezpośrednie wejście z parkingu, ograniczone do minimum powierzchnie wspólne i dogodny dojazd) oraz ofercie produktowe parki stały się miejscem, gdzie klienci mogą zaspokajać swoje podstawowe potrzeby.

– Deweloperzy sprawnie odpowiadają na to zapotrzebowanie. Tylko w I połowie br. do użytku oddano parki o łącznej powierzchni 97 tys. mkw., a w budowie pozostaje blisko 180 tys. mkw. Nowoczesne parki o powierzchni powyżej 5 tys. mkw. zaczęły powstawać nawet w miejscowościach poniżej 15 tys. mieszkańców. Parki zaczęły tam spełniać funkcję lokalnych centrów handlowych – wskazuje Magdalena Chruściel.

Inwestorzy nie boją się już nawet miejscowości liczących 3 tys. mieszkańców. Potencjał mniejszych rynków dostrzegają też marki, które wcześniej kojarzone były tylko z wielkomiejskimi dużymi galeriami. Sinsay, Cropp czy House dziś chętnie otwierają butiki w parkach handlowych w mniejszych miastach.

Ponad 320 mln euro zainwestował giełdowy Immofinanz w nabycie 53 parków handlowych w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Polsce. Tym samym portfel właściciela marek Top Shop (parki) i Vivo! (centra handlowe) urósł do 166 obiektów w 10 krajach.

W ostatnich latach na radarach inwestorów były magazyny i PRS (instytucjonalny najem mieszkań), ale ekspertów zainteresowanie funduszy i deweloperów mniejszymi formatami handlowymi nie dziwi. – Naszym zdaniem parki handlowe pozostaną w najbliższej przyszłości jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów nieruchomości handlowych – mówi Magdalena Chruściel, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w Colliers. – Sytuacja epidemiczna, z jaką mierzymy się od 2020 r., spowodowała, że ten format jest najlepszą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów, dla których podstawą decyzji zakupowych staje się bliskość miejsca zamieszkania lub pracy, wygoda oraz jakość i dopasowanie oferty. Choć jeszcze przed wybuchem pandemii konsumenci często decydowali się na wizytę w parkach handlowych, teraz trend przeniesienia się aktywności zakupowej w pobliże miejsca zamieszkania jest zdecydowanie wzmocniony – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budownictwo
Silna grupa z dużymi możliwościami
Budownictwo
Gwałtowny skok rezerwacji nowych mieszkań. Polacy ruszyli do biur nieruchomości
Budownictwo
Ceny materiałów budowlanych nadal spadają
Budownictwo
Ceny mieszkań doszły do sufitu? Sprzedający liczą na kolejne zwyżki
Budownictwo
Spadają ceny materiałów budowlanych. Co potaniało najbardziej?