Renzo Piano nadzorcą odbudowy wiaduktu w Genui

Burmistrz Genui, Marco Bucci ogłosił rozpoczęcie prac przy odbudowie wiaduktu autostrady w Genui. Prace będzie nadzorować znany architekt Renzo Piano

Publikacja: 19.12.2018 15:45

Burmistrz Genui z projektem nowego mostu

Burmistrz Genui z projektem nowego mostu

Foto: Andrea LEONI / AFP

- Prace przy odbudowie potrwają 12 miesięcy. Jesteśmy więc pewni, że pod koniec przyszłego roku będziemy mieć nowy most. Może nie będzie jeszcze dostępny, ale każdy będzie mógł go obejrzeć i robić zdjęcia - powiedział Bucci.

Genueński architekt Renzo Piano, twórca m.in. londyńskiego wieżowca Szklany Szpic (London Shard of Glass), Centrum Pompidou w Paryżu i Muzeum Whitneya w Nowym Jorku zgodził się nadzorować realizację projektu za 200 mln euro.

Mieszkańcom pokazano animację nowego mostu, Piano przygotował bezpłatnie rysunki nowego rozwiązania. Jedna z wersji przewiduje rozmieszczenie 43 bardzo wysokich podświetlonych słupów w kształcie żagli dla uczczenia każdej z ofiar tej tragedii. Piano uważa, że Genua potrzebuje pięknej i bezpiecznej konstrukcji, która będzie "odrodzeniem i odkupieniem".

Dwa przęsła 51-letniego wiaduktu załamały się w sierpniu powodując śmierć 43 osób, bo stalowe liny utrzymujące je stopniowo korodowały pod wpływem morskiego powietrza.

Prace budowlane wykona państwowa grupa stoczniowa Fincantieri we współpracy z operatorem autostrady Autostrade per L'Italia - poinformował jeszcze we wrześniu gubernator regionu Liguria, Giovanni Toti. - Odbudowa będzie kosztować 150-200 mln euro, 10-12 mln trzeba będzie widać na zburzenie starego wiaduktu. Dalsze środki mają być przyznane rodzinom i sklepikarzom, którzy ucierpieli z powodu tej katastrofy.

Konsorcjum Fincantieri-Autostrade jest najszybszym sposobem odbudowania wiaduktu, kluczowego dla Genui, bo port tego miasta generuje 1,5 proc. włoskiego PKB - stwierdził we wrześniu Toti, zajmując odmienne stanowisko od ministra transportu Danilo Toninelli

Toninelli twierdził do początku, że autostradę musi zapłacić za odbudowę, ale nie powinna uczestniczyć w niej. W dalszym ciągu chce odebrać koncesje Autostrade per l'Italia. Trwa nadal żmudna procedura administracyjno-prawna w tej sprawie.

Budownictwo
Ghelamco wypłaciło odsetki od obligacji w terminie i pełnej kwocie. Co dalej?
Budownictwo
Efekt Glapińskiego na kursach deweloperów i scenariusz odbicia sprzedaży mieszkań
Budownictwo
GTC bez uwag audytora i z pomysłem na PRS w Niemczech
Budownictwo
Przejęcie na rynku deweloperskim. Develia kupuje Bouygues Immobilier Polska
Budownictwo
Większość kontraktów drogowych zakończy się stratami wykonawców
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem