Revolut, specjalizujący się w transakcjach wielowalutowych, z której korzysta 10 milionów klientów w Europie i blisko 1 milion w Polsce, przedstawił dane o tym jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków podczas epidemii. Firma porównuje dane o transakcjach blisko miliona użytkowników aplikacji w Polsce z lutego i marca.
Boom na gry i streaming
Jedne z najbardziej spektakularnych wzrostów pod względem liczby transakcji notowały w marcu (m/m) usługi z branży gier komputerowych. Liderami zestawienia były Steam Games (+109 proc.), Playstation (+87 proc.) i Nintendo (+49 proc.), zajmując odpowiednio 2, 3 i 6 miejsce. Spory był też wzrost wartości tych transakcji. Trudno się dziwić - gdy pandemia odcina ludzi od rozrywki poza domem, wiele osób wykorzystuje czas wolny by pograć w gry komputerowe. Wzrost notuje jednak nie tylko branża gier, ale całe spektrum usług, które przeniosły się online lub od początku były oferowane w Internecie. Wraz z nimi fintech notuje wysoką liczbę i wartość wolumenu transakcji online.
Gdy dostawcy usług streamingowych ogłaszają, że obniżają jakość obrazu i dźwięku, jest jasne, że internetowe łącza obciążone są jak nigdy wcześniej. W czasie izolacji miliony widzów oglądają filmy, seriale lub słuchają muzyki. Tuż za grami komputerowymi rekordy popularności biją formy rozrywki oparte na streamingu online. Potwierdza to rekordowy wzrost liczby transakcji w przypadku TVN (+76 proc.), HBO (+25 proc.), Spotify (+25 proc.) i Netflix (+20 proc.), kolejno na 4, 9, 10 i 12 miejscu. Dodatkowo, TVN (wraz z Player.pl) zanotował skok wartości wolumenu transakcji (61 proc.) i odpowiednio 5 miejsce.
Rosną zakupy w sieci
Klienci sporo kupują, ale głównie w sieci. Handel internetowy, z Allegro i Aliexpress na czele, zanotował duże wzrosty liczby transakcji (kolejno +42 proc. i +12 proc.) i wydatków (+57 proc. i +54 proc.). Jeśli chodzi o wzrost wartości wolumenu transakcji obie platformy są w pierwszej dziesiątce usługodawców. Gorzej ma się rzecz ze sklepami i galeriami handlowymi. Liczba transakcji spadła mocno w TK Maxx (-57 proc.), Decathlon (-51 proc.), Ikea (-49 proc.), kolejno 10, 12 i 13 miejsce wśród kategorii spadkowych. Dziś częściej zaglądamy do aptek, np. sieci Dbam o Zdrowie (+10 proc. liczby transakcji i +34 proc. obrotów).