Sektor usług biznesowych liczy na ilościowe przyspieszenie w tym roku

Działające w Polsce centra usług dla biznesu zatrudniają obecnie ponad 355 tys. osób, prawie o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten rok ma przynieść szybszy, bo co najmniej 6-proc. wzrost liczby pracowników.

Aktualizacja: 15.06.2021 13:47 Publikacja: 15.06.2021 13:41

Sektor usług biznesowych liczy na ilościowe przyspieszenie w tym roku

Foto: AdobeStock

Szybciej niż zatrudnienie - bo o 10 proc. do 23 mld dolarów - rosły w zeszłym roku przychody z zagranicznej sprzedaży usług biznesowych, które stają się jedną z polskich specjalności eksportowych. To efekt rozwoju branży, która przechodzi na coraz bardziej zaawansowane usługi.

- Mamy bardzo znaczący wzrost jakościowy; jako sektor przechodzimy z roli centrum rozliczeniowego do centrum wsparcia kompetencyjnego - wyjaśniał Wojciech Popławski, wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszych raport.

Według ABSL, to zmiana jakościowa była jednym z czynników, który zmniejszył ubiegłoroczne tempo wzrostu zatrudnienia w centrach usług w Polsce, do niespełna 4 proc., czyli poziomu najniższego od lat (co jednak i tak oznaczało 13,5 tys. nowych miejsc pracy).

Drugim czynnikiem była pandemia, która spowolniła napływ nowych inwestycji, a w pierwszej połowie 2020 r. praktycznie go zablokowała. W ubiegłym roku w Polsce powstało 65 nowych centrów usług, najmniej od dziesięciu lat. Widać już jednak oznaki oczekiwanego w branży przyspieszenia - w tym roku w I kw. uruchomiono w Polsce 9 kolejnych centrów, których łączna liczba przekracza obecnie 1,6 tys.

Powinno to przyspieszyć wzrost zatrudnienia, które - według prognoz ABSL- zwiększy się o ok. 6 proc. do prawie 377 tysięcy.

Piotr Dziwok, prezes ABSL, podkreślał, że branża, opierająca się w 100 proc. na kapitale ludzkim, cały czas tworzy nowe miejsca pracy. Ich faktyczna liczba jest nawet większa, niż wynika to ze zmiany zatrudnienia, a to ze względu na szybko postępującą cyfryzację i automatyzację procesów. Tegoroczny raport ABSL ocenia, że przeciętnie już jedna trzecia procesów w polskich centrach usług przeszła transformację cyfrową, co wiąże się również z tworzeniem nowych miejsc pracy i przekwalifikowaniem pracowników.

Szybciej niż zatrudnienie - bo o 10 proc. do 23 mld dolarów - rosły w zeszłym roku przychody z zagranicznej sprzedaży usług biznesowych, które stają się jedną z polskich specjalności eksportowych. To efekt rozwoju branży, która przechodzi na coraz bardziej zaawansowane usługi.

- Mamy bardzo znaczący wzrost jakościowy; jako sektor przechodzimy z roli centrum rozliczeniowego do centrum wsparcia kompetencyjnego - wyjaśniał Wojciech Popławski, wiceprezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), komentując jego ogłoszony we wtorek najnowszych raport.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił