Sfinalizowana przez prezesa Netii Mirosława Godlewskiego transakcja była elementem rozliczenia za przejęcie jeszcze w 2005 r. operatora hurtowego Premium Internet. Przejęcia w 2007 r. były już mniej złożone.

Netia kupiła 13 lokalnych sieci internetowych za prawie 39 mln zł. Operator walczy o udział w internetowym rynku i podjął na dużą skalę akcję skupu lokalnych dostawców Internetu. W efekcie „kupił” niebagatelną liczbę 35 tys. klientów‚ płacąc średnio za każdego niespełna 900 zł. Najwięcej kosztowali abonenci sieci 3 – 4-tysięcznych. Najmniej abonenci sieci kilkusetosobowych i‚ paradoksalnie‚ największej z przejętych‚ czyli Netisu. Akwizycje lokalnych sieci przysporzyły Netii w 2007 r. 21 – 22 proc. nowych abonentów Internetu. Więcej niż sprzedaż usług internetowych we własnej sieci telekomunikacyjnej.

Mniej strategiczny charakter miała ostatnia z transakcji w 2007 r. – przejęcie 38 proc. udziałów w spółce Uni-Net za 7 mln zł. Ta firma świadczy usługi łączności radiowej i ma kilkanaście tysięcy abonentów.

Zbywca, czyli Motorola czyści swój portfel aktywów i – jak przyznaje Netia – sprzedała swoje udziały w Uni-Necie po okazyjnej cenie. Firma budowała dla swojego większościowego udziałowca radiowe sieci telekomunikacyjne‚ ale przedstawiciele Netii nie przesądzają‚ czy Uni-Net trwale znajdzie miejsce w grupie Netii.

Raczej sugerują‚ że sprzedadzą go‚ jeżeli nadarzy się okazja.