Na okres świąt Wielkiejnocy przypada już od 8 do 10 proc. rocznej sprzedaży branży producentów słodyczy. – Już pod koniec lutego wprowadziliśmy na rynek specjalną linię wielkanocną, która obejmuje 15 produktów – mówi Dorota Piwowarska z działu marketingu giełdowej spółki Wawel. W ostatnich tygodniach sprzedaż nowej oferty stanowiła kilkanaście procent obrotów firmy.
Anna Telakowiec, dyrektor marketingu w Cadbury Wedel, zwraca uwagę, że przed Wielkanocą popularne są już nie tylko tradycyjne czekoladowe jajka i zające: – Konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i oczekują propozycji niekoniecznie wprost odnoszących się do świąt. Dlatego – oprócz tradycyjnych produktów – wprowadziliśmy na rynek m.in. limitowaną serię czekolad.
Bezustanne zmiany i poszerzanie oferty to konieczność w tej branży. – Konkurencja na rynku słodyczy jest bardzo duża, dlatego firma, która chce się liczyć, musi być bardzo innowacyjna – mówi Andrzej Izraelski, dyrektor marketingu giełdowej Jutrzenki (spółka z grupy Jana Kolańskiego). Rocznie firma wprowadza na rynek kilkadziesiąt nowych produktów. Część z nich zastępuje te, które pojawiły się w sklepach w poprzednich latach.
Firmy inwestują szczególnie w segmentach rynku o największym potencjale rozwoju. W ostatnim czasie były to praliny, do których zaliczane są czekoladki, cukierki czekoladowe i ptasie mleczko. Według firmy badawczej Nielsen w 2007 r. popyt na nie zwiększył się o niemal jedną piątą. – Wszystko wskazuje na to, że sprzedaż pralin będzie rosła w dalszym ciągu, dlatego zamierzamy inwestować w tę kategorię – mówi Andrzej Izraelski. Klasyczne bombonierki, kupowane głównie na prezent, nie znikną z rynku. Jednak coraz więcej firm urozmaica ofertę. Małe opakowania bombonierek wprowadził w ostatnim czasie m.in. Cadbury Wedel.
Wprowadzając nowe produkty, wielu producentów rozszerza ofertę w ramach marki, która zdobyła już mocną pozycję rynkową. – Co roku wprowadzamy limitowane edycje nowych smaków wafla Princessa – mówi Paweł Patyra, dyrektor działu wyrobów cukierniczych w Nestle Polska. Do marki tej należy ok. jednej czwartej polskiego rynku wafli w czekoladzie.