Samorządy chcą pieniędzy na tabor i spłatę długów

Samorządy wstrzymały rozmowy z rządem o przejęciu spółki PKP Przewozy Regionalne. Chcą m.in. gwarancji spłaty 1,2 mld zł długu spółki i pozostawienia w niej przewozów międzyregionalnych

Publikacja: 27.09.2008 02:26

Marszałkowie stawiają również dalsze warunki finansowe. – Chcemy, by rząd zapewnił nam do 2020 r.

7,5 mld zł na remont taboru oraz przekazał cztery stacje naprawy taboru – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski.

O tym, że na spółce ciąży dodatkowy dług w wysokości 1,2 mld zł – który powstał po 2004 r. – marszałkowie dowiedzieli się przed kilkoma dniami po otrzymaniu dokumentów finansowych spółki. Wcześniej rząd obiecywał, że samorządy obejmą podmiot w pełni oddłużony.

Samorządy domagają się również, by przewozy międzywojewódzkie były dalej realizowane przez spółkę, a nie jak jest to planowane, przeszły do spółki PKP InterCity. Z audytu sporządzonego na żądanie marszałków wynika, że wyłączenie pociągów dalekobieżnych z działalności spółki pogorszyłoby jej wyniki o ok. 50 mln zł rocznie.

Marszałkowie szacują, że na remont i modernizację taboru, który otrzymają wraz ze spółką, będą potrzebowali ok. 10 mld zł. Chcą, by część pieniędzy zapewniło państwo. Oczekują też gwarancji, że do 2020 roku dostaną w sumie 7,5 mld zł. Pod koniec sierpnia minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zaoferował wstępnie na ten cel 100 mln euro z funduszy unijnych do 2013 r. W sumie wszyscy przewoźnicy mogą podzielić się kwotą 400 mln euro.

7,5 mld zł samorządy chcą uzyskać od rządu do 2020 roku na remont i wymianę taboru

– Wstrzymaliśmy pozytywną rekomendację dla sejmików w sprawie przejęcia spółki. Nie będziemy się też na razie wypowiadać na temat projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury o podziale udziałów spółki między województwa – mówi marszałek Husejko. Samorządy miały przejąć spółkę PKP Przewozy Regionalne do końca tego roku. Obie strony mają nadzieję, że kompromis uda się wypracować w najbliższym czasie.

Tymczasem, jak nieoficjalnie dowiedziała się „Rz”, następną drażliwą kwestią może być sprawa podziału udziałów w spółce. Zgodnie z propozycją resortu infrastruktury najwięcej udziałów, bo aż 13,4 proc., miałoby uzyskać Mazowsze, które już ma swoją spółkę kolejową – Koleje Mazowieckie. Następna w kolejności Wielkopolska miałaby otrzymać 9,6 proc. akcji spółki.

Marszałkowie stawiają również dalsze warunki finansowe. – Chcemy, by rząd zapewnił nam do 2020 r.

7,5 mld zł na remont taboru oraz przekazał cztery stacje naprawy taboru – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca