Spółki do ekspresowych zadań

Rządowy program budowy dróg i autostrad. Do końca roku mają powstać pierwsze drogowe spółki specjalnego przeznaczenia – obiecuje Zbigniew Rapciak, wiceminister infrastruktury

Publikacja: 01.10.2008 05:13

Spółki do ekspresowych zadań

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia są jednym z głównych elementów rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad. Dwoma kolejnymi, równie istotnymi, filarami mają być m.in. nowelizacja prawa ochrony środowiska i zmiana organizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Powstanie w tym roku dwóch pierwszych spółek zapowiedział minister Rapciak podczas wczorajszej konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, którą patronatem medialnym objęła „Rzeczpospolita”. Jedna z nich będzie zarządzać budową drogi ekspresowej nr 8, a druga nr 9.

Jak zapewniał minister Rapciak, obecnie budowanych jest około 630 km dróg i autostrad w całej Polsce, kolejne 1000 km jest odnawianych. W realizację w sumie ponad 900 zadań związanych z rządowym programem dróg zaangażowanych jest ok. 250 firm z kraju i zagranicy. Z budżetu w 2009 roku drogowcy otrzymają 32 mld zł, o 12 mld zł więcej niż w tym roku. – Pieniądze są, trzeba je tylko umieć wykorzystać – podsumował minister Rapciak. Wśród pilnych zadań wskazał również konieczność poprawy koordynacji współpracy resortów infrastruktury, środowiska i rozwoju regionalnego.

W wydawaniu pieniędzy drogowcom przeszkadza również niewydolna organizacja GDDKiA. Reforma Generalnej Dyrekcji, która ma przyspieszyć budowę dróg, ma nastąpić lada dzień. – Jest już przygotowana decentralizacja urzędu, tak by główną rolę z procesie inwestycji odgrywały oddziały regionalne, a centrala zajmowała się kontrolą i nadzorem – powiedział Lech Witecki, generalny dyrektor. Jak dodał, największym zagrożeniem dla realizacji planu budowy dróg jest niezgodne z wymogami Komisji Europejskiej prawo ochrony środowiska. Zgodnie z harmonogramem jego nowelizacja ma dzisiaj wrócić do Sejmu z poprawkami Senatu.

– Mam nadzieję, że wejdzie w życie w połowie listopada – powiedział Maciej Trzeciak, wiceminister środowiska.

Znacznie mniej problemów z realizacją swoich zadań mają kolejarze. – Nie mamy aż takich problemów z prawem ochrony środowiska – mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. – Sporym problemem jest jednak fakt, że modernizujemy tory pod ruchem, nie możemy zamknąć np. trasy Warszawa – Gdynia na kilka miesięcy.

Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia są jednym z głównych elementów rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad. Dwoma kolejnymi, równie istotnymi, filarami mają być m.in. nowelizacja prawa ochrony środowiska i zmiana organizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Powstanie w tym roku dwóch pierwszych spółek zapowiedział minister Rapciak podczas wczorajszej konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, którą patronatem medialnym objęła „Rzeczpospolita”. Jedna z nich będzie zarządzać budową drogi ekspresowej nr 8, a druga nr 9.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?