Spółki do ekspresowych zadań

Rządowy program budowy dróg i autostrad. Do końca roku mają powstać pierwsze drogowe spółki specjalnego przeznaczenia – obiecuje Zbigniew Rapciak, wiceminister infrastruktury

Publikacja: 01.10.2008 05:13

Spółki do ekspresowych zadań

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia są jednym z głównych elementów rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad. Dwoma kolejnymi, równie istotnymi, filarami mają być m.in. nowelizacja prawa ochrony środowiska i zmiana organizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Powstanie w tym roku dwóch pierwszych spółek zapowiedział minister Rapciak podczas wczorajszej konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, którą patronatem medialnym objęła „Rzeczpospolita”. Jedna z nich będzie zarządzać budową drogi ekspresowej nr 8, a druga nr 9.

Jak zapewniał minister Rapciak, obecnie budowanych jest około 630 km dróg i autostrad w całej Polsce, kolejne 1000 km jest odnawianych. W realizację w sumie ponad 900 zadań związanych z rządowym programem dróg zaangażowanych jest ok. 250 firm z kraju i zagranicy. Z budżetu w 2009 roku drogowcy otrzymają 32 mld zł, o 12 mld zł więcej niż w tym roku. – Pieniądze są, trzeba je tylko umieć wykorzystać – podsumował minister Rapciak. Wśród pilnych zadań wskazał również konieczność poprawy koordynacji współpracy resortów infrastruktury, środowiska i rozwoju regionalnego.

W wydawaniu pieniędzy drogowcom przeszkadza również niewydolna organizacja GDDKiA. Reforma Generalnej Dyrekcji, która ma przyspieszyć budowę dróg, ma nastąpić lada dzień. – Jest już przygotowana decentralizacja urzędu, tak by główną rolę z procesie inwestycji odgrywały oddziały regionalne, a centrala zajmowała się kontrolą i nadzorem – powiedział Lech Witecki, generalny dyrektor. Jak dodał, największym zagrożeniem dla realizacji planu budowy dróg jest niezgodne z wymogami Komisji Europejskiej prawo ochrony środowiska. Zgodnie z harmonogramem jego nowelizacja ma dzisiaj wrócić do Sejmu z poprawkami Senatu.

– Mam nadzieję, że wejdzie w życie w połowie listopada – powiedział Maciej Trzeciak, wiceminister środowiska.

Znacznie mniej problemów z realizacją swoich zadań mają kolejarze. – Nie mamy aż takich problemów z prawem ochrony środowiska – mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. – Sporym problemem jest jednak fakt, że modernizujemy tory pod ruchem, nie możemy zamknąć np. trasy Warszawa – Gdynia na kilka miesięcy.

Drogowe spółki specjalnego przeznaczenia są jednym z głównych elementów rządowego programu budowy dróg krajowych i autostrad. Dwoma kolejnymi, równie istotnymi, filarami mają być m.in. nowelizacja prawa ochrony środowiska i zmiana organizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Powstanie w tym roku dwóch pierwszych spółek zapowiedział minister Rapciak podczas wczorajszej konferencji „Czy zbudujemy autostrady i linie kolejowe?”, którą patronatem medialnym objęła „Rzeczpospolita”. Jedna z nich będzie zarządzać budową drogi ekspresowej nr 8, a druga nr 9.

Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
Były pracownik Disneya włamał się do systemu firmy. To miała być zemsta
Biznes
Nietypowy miliarder porzucił Rosję. Ma 23 dzieci, jego pasją jest filozofia
Biznes
VFS Global rozszerza australijskie i indonezyjskie usługi wizowe
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Biznes
Bank Rosji przykręca śrubę biznesowi. Stopy procentowe najwyższe od 2003 r.