Koalicja Sprawiedliwego Handlu rusza w Polsce

Produkty z logo Fairtrade mogą być tańsze. Musi jednak powstać polska organizacja certyfikująca

Publikacja: 04.05.2009 06:25

Sprzedaż wyrobów z logo Fairtrade w Polsce dopiero raczkuje. Największym powodzeniem cieszy się kawa

Sprzedaż wyrobów z logo Fairtrade w Polsce dopiero raczkuje. Największym powodzeniem cieszy się kawa, chociaż w skali rynku są to ilości śladowe. Obniżenie cen tych wyrobów może pomóc w ich popularyzowaniu na naszym rynku.

Foto: Rzeczpospolita

[b][link=http://fairtrade.org.pl/" target="_blank]http://fairtrade.org.pl/[/link][/b]

Koalicję Sprawiedliwego Handlu założyło 14 organizacji, m.in. Polska Akcja Humanitarna, Polska Zielona Sieć, grupa eFTe, Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu Trzeci Świat i My, które jest największym dostawcą produktów z logo Fairtrade w naszym kraju.

System Fairtrade w zamyśle łączy konsumentów z krajów bogatszych z farmerami i producentami z krajów biedniejszych. Gwarantuje on, że rolnik czy drobny producent z krajów rozwijających się otrzyma za swój produkt godziwą zapłatę, co przekłada się na zmniejszenie biedy na świecie. System obejmuje już produkty z 80 krajów.

– Naszym celem jest doprowadzenie do powstania polskiej organizacji certyfikującej Fairtrade – mówi „Rz” Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci, która pełni funkcję sekretariatu koalicji.

– Dzięki temu czekolada z logo Sprawiedliwego Handlu nie kosztowałaby w Polsce 10 – 12 złotych, jak obecnie, ale mogłaby być dostępna w cenie produktu Milki, czyli trzykrotnie taniej – wyjaśnia.

Dodaje, że trwają rozmowy z międzynarodową organizacją Fairtrade Labelling Organizations, która nadzoruje znakowanie i dystrybucję tych produktów. Na razie wszystkie dostępne w Polsce pochodzą z importu, a to podnosi ich ostateczne ceny.

Od kilku lat m.in. kawa, herbata, czekolada, cukier z niebiesko-zielonym znakiem powoli przebijają się na polski rynek. Po sieci delikatesów Bomi zaczęła je oferować również sieć Kuchnie Świata. – Bywa, że półki z artykułami Sprawiedliwego Handlu stoją u nas puste, gdyż nie nadążam z zamówieniami – przyznaje Dariusz Richter, odpowiedzialny za rozwój i nowe produkty w Kuchniach Świata.

Kawy z logo Fairtrade można się napić na ponad 400 stacjach PKN Orlen z kawiarenkami Stop Cafe. – Producentem tej kawy jest belgijska firma Miko – przyznaje w rozmowie z „Rz” Dawid Piekarz, rzecznik prasowy Orlenu. Trzeba być jednak Sherlockiem Holmesem, żeby o tym się dowiedzieć, gdyż koncern w ogóle nie komunikuje tego faktu.

Większość artykułów Fairtrade trafia na polski rynek za pośrednictwem gdańskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu, które sprowadza je głównie z Niemiec. Dostarcza je do około 60 punktów sprzedaży, prowadzi też sklep internetowy. Początkowo skromny asortyment rozrósł się już do prawie 200 artykułów. Tadeusz Makulski, prezes stowarzyszenia, ujawnia w rozmowie z „Rz”, że wspólnie z Bomi przygotowują wprowadzenie do Polski bananów Fairtrade (w Wielkiej Brytanii niektóre sieci handlowe, np. Sainsubury, sprzedają wyłącznie banany z tym logo).

– Polska należy do krajów, w których rynek Fairtrade dopiero raczkuje, a rozpoznawalność tego znaku jest minimalna, w przeciwieństwie do Europy Zachodniej, gdzie przekracza średnio 50 procent – mówi Tadeusz Makulski. W drugą sobotę maja w siedmiu miastach Polski członkowie koalicji organizują obchody światowego dnia Sprawiedliwego Handlu.

Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont