Reklama

Ciężki rok dla zakładów mięsnych

Firmom trudno będzie zwiększyć sprzedaż w 2009 r. W tym roku popyt na wieprzowinę w Polsce może się zmniejszyć o ponad 8 proc.

Publikacja: 22.05.2009 02:16

Ceny wieprzowiny idą w górę. W 2009 r. produkcja mięsa wieprzowego może być w Polsce od 10 do 12 pro

Ceny wieprzowiny idą w górę. W 2009 r. produkcja mięsa wieprzowego może być w Polsce od 10 do 12 proc. niższa niż w ubiegłym roku. W związku z tym można się spodziewać, że w górę będą szły ceny żywca. We wrześniu tego roku mogą przekroczyć 5 zł za kg.

Foto: Rzeczpospolita

– Z powodu rekordowo małej produkcji wieprzowiny jej ceny są obecnie wyższe niż przed rokiem – wyjaśnia Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. GUS podał, że w pierwszym kwartale 2009 r. mięso wieprzowe było w Polsce o 8,8 proc. droższe niż rok wcześniej. W kwietniu jego ceny były zaś o 2,2 proc. wyższe niż w poprzednim miesiącu. Zdaniem Krystyny Świetlik wysokie ceny mogą zniechęcić Polaków do kupowania wieprzowiny w kolejnych miesiącach. Szacuje się, że w tym roku popyt na nią może być o ponad 8 proc. niższy niż w 2008 r.

Pesymistyczne prognozy nie dziwią Marka Piątkowskiego, prezesa giełdowej spółki Mispol specjalizującej się w produkcji konserw i pasztetów. – Ceny wieprzowiny utrzymają się na wysokim poziomie co najmniej do września tego roku. W kolejnych miesiącach można się spodziewać, że podaż będzie większa – szacuje. Aby zrekompensować wysokie ceny surowca, od końca ubiegłego roku Mispol podniósł ceny produktów wieprzowych o kilkanaście procent.

W pierwszym kwartale o ok. 5 proc. ceny podniosły także Zakłady Mięsne Łmeat. – W tym czasie skala wzrostu cen żywca wieprzowego była znacznie większa. Jednak ze względu na spadek siły nabywczej konsumentów nie zdecydowaliśmy się na większe podwyżki – podkreśla Ryszard Smolarek, prezes Łmeatu. Na razie jego firma nie narzeka na spadek popytu. Od stycznia do kwietnia tego roku jej sprzedaż wzrosła o ok. 13 proc. Smolarek wyjaśnia jednak, że konsumenci coraz częściej kupują tańsze wędliny i mięso.

Przedstawiciele branży mięsnej uważają, że skutki słabnącego popytu, a także kłopotów z finansowaniem działalności odczują przede wszystkim najmniejsze firmy, mające słabą pozycję rynkową. Według Witolda Choińskiego, prezesa Związku Polskie Mięso, trudności potęguje także niestabilność złotego: – Wahania kursu uniemożliwiają planowanie nie tylko eksporterom, ale także firmom, które importują surowiec.

Ryszard Smolarek przypuszcza, że szczególnie trudna może być dla firm mięsnych druga połowa tego roku. – Nie spodziewam się fali bankructw. Można jednak założyć, że zwiększy się liczba firm wystawionych na sprzedaż – dodaje Marek Piątkowski. Nie zdradza jednak, czy Mispol poszukuje firm do przejęcia.

Reklama
Reklama

Zdaniem Krystyny Świetlik można się spodziewać, że w kolejnych miesiącach Polacy będą częściej niż do tej pory zastępować wieprzowinę tańszym mięsem drobiowym. Krystyna Szczepkowska, rzecznik giełdowego Indykpolu, wyjaśnia, że firmy drobiarskie już teraz mają powody do zadowolenia: – Mięso i przetwory cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku polskim. W pierwszych miesiącach tego roku wzrosła także sprzedaż drobiu za granicę.

– Z powodu rekordowo małej produkcji wieprzowiny jej ceny są obecnie wyższe niż przed rokiem – wyjaśnia Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. GUS podał, że w pierwszym kwartale 2009 r. mięso wieprzowe było w Polsce o 8,8 proc. droższe niż rok wcześniej. W kwietniu jego ceny były zaś o 2,2 proc. wyższe niż w poprzednim miesiącu. Zdaniem Krystyny Świetlik wysokie ceny mogą zniechęcić Polaków do kupowania wieprzowiny w kolejnych miesiącach. Szacuje się, że w tym roku popyt na nią może być o ponad 8 proc. niższy niż w 2008 r.

Reklama
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Biznes
Banki chcą osobistej rozmowy z założycielem Polsatu
Biznes
Niemcy intensywnie kupują sprzęt dla wojska
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama