Volkswagen wchodzi w sojusz z Suzuki

Japończycy sprzedadzą Niemcom 19,9 proc. udziałów za 222,5 mld jenów (1,72 mld euro), a 100 mld (770 mln euro) użyją na kupno akcji grupy niemieckiej

Publikacja: 10.12.2009 02:27

Volkswagen wchodzi w sojusz z Suzuki

Foto: Reuters

Nowy sojusz umocni pozycję Volkswagena w Azji (Niemcy są już obecni w Chinach), a Japończyków w Europie (produkują samochody na Węgrzech).

W reakcji na tę informację akcje Volkswagena skoczyły wczoraj we Frankfurcie o 2,85 proc. (do 81,14 euro), a walory Suzuki zakończyły sesję w Tokio zwyżką o 3,5 proc. (do 2370 jenów).

– Taki sojusz wiodących firm pozwoli sprostać rosnącym wyzwaniom – uznał prezes VW Martin Winterkorn. – Wspólnie możemy wykorzystać maksymalne możliwości wzrostu – dodał prezes japońskiej firmy Osamu Suzuki.

[wyimek]4,36 mln aut wyprodukował VW do końca września wobec 4,94 mln Toyoty[/wyimek]

Niemcy od kilku miesięcy wskazywali, że Suzuki to interesujący producent małych samochodów, którymi dobrze konkuruje się na wschodzących rynkach. Grupa z Wolfsburga dokona ”dużego kroku w segmencie pojazdów kompaktowych, zwłaszcza we wschodzących krajach Azji”, podkreślał wczoraj prezes Winterkorn.

Japończycy zamierzają z kolei wykorzystać niemiecką technologię przy produkcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Eksperci są zgodni w ocenie nowego sojuszu. – To bardzo interesująca kombinacja z korzyścią dla obu stron – mówi analityk Toshiro Yoshinaga z Aizawa Securites. – Suzuki ma solidną pozycję w Indiach, a VW w Europie. – Sojusz pomoże Japończykom w inwestowaniu w nowe technologie – dodaje ekspert agencji S&P Chizuko Satsukawa.

Współpraca ta jest kolejnym przykładem sojuszu europejskiego koncernu motoryzacyjnego z partnerem z Dalekiego Wschodu. – Umowa potwierdza zainteresowanie zagranicznych firm Japonią (wcześniej Renault związał się z Nissanem, a ostatnio PSA z Mitsubishi – red.) i zwiastuje reorganizację sektora samochodowego – uważa Noritsugu Hirakawa z Okasan Securities.

VW kupił właśnie za 3,9 mld euro 49,9 proc. udziałów w Porsche. Grupę tworzy już dziesięć marek. Do 2018 r. chce zostać światowym liderem. Jeśli Suzuki zostanie jego filią, to znacznie ułatwi mu osiągnięcie celu.

Po sześciu miesiącach tego roku VW sprzedał 3,265 mln aut, a Suzuki 1,15 mln, co razem daje 4,415 mln. Wynik Toyoty to 3,564 mln.

Nowy sojusz umocni pozycję Volkswagena w Azji (Niemcy są już obecni w Chinach), a Japończyków w Europie (produkują samochody na Węgrzech).

W reakcji na tę informację akcje Volkswagena skoczyły wczoraj we Frankfurcie o 2,85 proc. (do 81,14 euro), a walory Suzuki zakończyły sesję w Tokio zwyżką o 3,5 proc. (do 2370 jenów).

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?