Reklama

Volkswagen wchodzi w sojusz z Suzuki

Japończycy sprzedadzą Niemcom 19,9 proc. udziałów za 222,5 mld jenów (1,72 mld euro), a 100 mld (770 mln euro) użyją na kupno akcji grupy niemieckiej

Publikacja: 10.12.2009 02:27

Volkswagen wchodzi w sojusz z Suzuki

Foto: Reuters

Nowy sojusz umocni pozycję Volkswagena w Azji (Niemcy są już obecni w Chinach), a Japończyków w Europie (produkują samochody na Węgrzech).

W reakcji na tę informację akcje Volkswagena skoczyły wczoraj we Frankfurcie o 2,85 proc. (do 81,14 euro), a walory Suzuki zakończyły sesję w Tokio zwyżką o 3,5 proc. (do 2370 jenów).

– Taki sojusz wiodących firm pozwoli sprostać rosnącym wyzwaniom – uznał prezes VW Martin Winterkorn. – Wspólnie możemy wykorzystać maksymalne możliwości wzrostu – dodał prezes japońskiej firmy Osamu Suzuki.

[wyimek]4,36 mln aut wyprodukował VW do końca września wobec 4,94 mln Toyoty[/wyimek]

Niemcy od kilku miesięcy wskazywali, że Suzuki to interesujący producent małych samochodów, którymi dobrze konkuruje się na wschodzących rynkach. Grupa z Wolfsburga dokona ”dużego kroku w segmencie pojazdów kompaktowych, zwłaszcza we wschodzących krajach Azji”, podkreślał wczoraj prezes Winterkorn.

Reklama
Reklama

Japończycy zamierzają z kolei wykorzystać niemiecką technologię przy produkcji pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Eksperci są zgodni w ocenie nowego sojuszu. – To bardzo interesująca kombinacja z korzyścią dla obu stron – mówi analityk Toshiro Yoshinaga z Aizawa Securites. – Suzuki ma solidną pozycję w Indiach, a VW w Europie. – Sojusz pomoże Japończykom w inwestowaniu w nowe technologie – dodaje ekspert agencji S&P Chizuko Satsukawa.

Współpraca ta jest kolejnym przykładem sojuszu europejskiego koncernu motoryzacyjnego z partnerem z Dalekiego Wschodu. – Umowa potwierdza zainteresowanie zagranicznych firm Japonią (wcześniej Renault związał się z Nissanem, a ostatnio PSA z Mitsubishi – red.) i zwiastuje reorganizację sektora samochodowego – uważa Noritsugu Hirakawa z Okasan Securities.

VW kupił właśnie za 3,9 mld euro 49,9 proc. udziałów w Porsche. Grupę tworzy już dziesięć marek. Do 2018 r. chce zostać światowym liderem. Jeśli Suzuki zostanie jego filią, to znacznie ułatwi mu osiągnięcie celu.

Po sześciu miesiącach tego roku VW sprzedał 3,265 mln aut, a Suzuki 1,15 mln, co razem daje 4,415 mln. Wynik Toyoty to 3,564 mln.

Nowy sojusz umocni pozycję Volkswagena w Azji (Niemcy są już obecni w Chinach), a Japończyków w Europie (produkują samochody na Węgrzech).

W reakcji na tę informację akcje Volkswagena skoczyły wczoraj we Frankfurcie o 2,85 proc. (do 81,14 euro), a walory Suzuki zakończyły sesję w Tokio zwyżką o 3,5 proc. (do 2370 jenów).

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Biznes
Smartfony stały się łatwym łupem dla cyberprzestępców
Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Biznes
Drożdż z Orange: po #Polskim5G zostały wspomnienia. I to nie najlepsze
Biznes
Rusza kwantowa rewolucja w Polsce
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama