Za zakupy 20 produktów spożywczych, których ceny na zlecenie “Rz” śledzi firma Nielsen, podobnie jak przed rokiem najmniej zapłacimy w sklepach dyskontowych, jak Biedronka, Lidl czy Netto. W porównaniu z wrześniem spadły one o 0,83 proc. – i to jedyny typ sklepów, w którym są one niższe niż w poprzednim okresie. W nadal tanich sieciach hipermarketów, jak Real, Auchan, Tesco czy Carrefour ceny wzrosły o 0,74 proc. i wyższą dynamikę zanotowały jedynie supermarkety oraz małe sklepy spożywcze, w których podobnie jak we wszystkich edycjach badania cen nadal jest najdrożej. – Najniższy wzrost ceny całego koszyka o ok. 2,40 zł odnotowany został w dyskontach oraz supermarketach, podczas gdy w największym stopniu odczuliśmy wzrost w placówkach największych – hipermarketach oraz sklepach tradycyjnych – dużych, średnich i małych o około 3,50 – 4,50 zł – mówi Ewa Babis z firmy Nielsen. – Ceny wielu produktów spożywczych wzrosły w sposób nieznaczny, natomiast głównym motorem wzrostu ceny koszyka były produkty alkoholowe, w przypadku których wyższy poziom cen uzależniony był od wzrostu akcyzy od początku 2009 roku – dodaje.
[srodtytul]W ciągu roku ceny poszły także w górę[/srodtytul]
Gdy porównamy najnowsze dane z tymi sprzed roku, okaże się, że średnio ceny wzrosły o 3 proc. Próg 4 proc. przekroczyły jedynie średnie sklepy spożywcze z 4,26 proc. oraz, co ciekawe, nadal jedne z najtańszych hipermarkety z 4,44 proc., co daje im niechlubne miano liderów podwyżek. W dalszym ciągu koszyk 20 produktów tańszy jest jedynie w sieciach dyskontowych, ale hipermarkety już po raz drugi w tym roku pokazują najwyższy wzrost cen.
W przypadku całej branży trudno się dziwić ich wzrostowi, skoro sieci handlowe początkowo, by się uchronić przed odpływem klientów, mocno je obniżyły. Zadziałała psychologia – klienci obawiający się skutków kryzysu w kolejnych badaniach zapowiadali oszczędności nawet na podstawowych wydatkach, więc firmy musiały reagować. Takiego stanu nie dało się jednak utrzymywać w nieskończoność i sieci zostały zmuszone do podwyżek.
[wyimek][srodtytul]225 mld zł[/srodtytul] wyniesie wartość zakupów w sklepach spożywczych w 2010 r.[/wyimek]